In het kader van “later we eens wat anders proberen” andere banden onder de trekker geschroefd. Het was al lang geleden eens bedacht maar niet zo eenvoudig te realiseren want wie heeft een mooi setje echte Mitas Pulling banden in de schuur liggen en leent ze zomaar even uit? Hans Heesakkers was zo vriendelijk om aan de test mee te werken en zo verscheen de S2S op kleine maar heule brede bandjes aan de start in Duitsland. Hoe dat afliep en in zijn werk ging is hier beneden te lezen; beter een goed kopie dan een slecht origineel, dus het hele verhaal maar van de S2S -facebook pagina geplukt en hier schaamteloos ingeplakt. Het is luiheid inderdaad.
We zijn voor het eerst ingegaan op een uitnodiging om in het buitenland op te treden. En dat is leuk! Het smaakt naar meer! Engeland lijkt ons al jaren mooi, Denemarken klinkt heel interessant, in Zwitserland is het onthaal schijnbaar gigantisch, maar voor ons eerst Duitsland. Daar is de farmstock springlevend. 20 Kilometer over de grens, dan kun je nog snel terug als je heimwee krijgt was de gedachte. De ‘Veranstaltung’ was in Sonsbeck. De vertrouwde bakwagen van sponsor Dulasta kregen we mee. Moesten we wel zelf even voor de Maut zorgen; geen probleem! Bij de eerste pomp er af, €1,13 (!) afgetikt, en 2 afritten later bij het bordje Sonsbeck het landschap ingedoken. Zonnig was het, en een mooi opgezet terrein, met een fantastische catering. Grote glazen drinken in echt glas, de gebruikelijke Pommes, maar ook een kraam met bakplaat en kolenvuur. En hoe het kwam valt niet na te vertellen, maar daar in de buurt kwamen we langs het hek te hangen. Sommige teamleden hebben daar een neusje voor. Daar rook het goed. Een interessepeiling leerde al snel dat de drang om de sköttelbraai aan te steken gering was. De gegrilde Nackensteack, Bratwurst en Kebab, die geen echte kebab was, maar veel lekkerder volgens de kok, lonkten. Net als de gunstige prijzen voor al dat lekkers trouwens, ook niet onbelangrijk. De kebab zou in Nederland waarschijnlijk pulled pork heten, en het smaakte geweldig. Het formaat van de porties deed alle wensen naar meer voorlopig verdwijnen…
Ondertussen genieten van stermotoren en dergelijke, en bezorgd worden door de zware starts van de 3,6-tonners. Buiks was er ook, reed tot grote vreugde van het publiek de eerste fullpull. Maakte een mooi start, maar toen de koppeling bij de 40 a 50 meter helemaal los ging, raakten de steigerbegrenzers de baan zelfs nog. Een pittige wagen om op gang te krijgen, die Red Shadow…
Terug naar de trekker, klaarzetten en de inspectie aanschouwen. De trekhaak was qua constructie wel conform de ETPC eisen, alleen de dikte daarvan niet. De keurmeester stond er hoofdschuddend bij; dat ging kapot. Met de dikke Mitas banden zou die nu wel aan vellen getrokken worden was zijn oordeel. Dat de trekhaak het al veel vaker dan gewenst gewonnen had van de motor maakte niet uit. Voor de volgende keer onder de vlag van de ETPC dan maar een dikkere monteren; zulke puntjes moeten geen ongemak bezorgen.
Daarna wegen en schuilen. Want het werd donker. Zwarte wolken, wind, onweer, het ging gebeuren! Kleed op de baan, bui afwachten, en concluderen dat het meeste langs ons heen ging. Met een uur vertraging konden we beginnen. Showtime! Oh nee, schooltime! ‘Mit dem IeHaaTzee der so schön läuft’‚ volgens de enthousiaste speaker.
We hadden veel te leren met de banden van Born in the USA/Heesakkers. Het lijkt er op dat er meer mensen met interesse kijken, want de kliks op de berichten van vorige week met de Pullers er bij vlogen in getal alle records vlot voorbij.
Met een tweede plaats achter Secret of the Valley konden we zeer tevreden terug naar die Heimat. Best gelopen. Maar er zit vast meer in, want de motor klaarde de klus met twee vingers in de neus/grille. Bekijk de filmpjes maar eens; dat scheelt een boel typewerk😉. We hebben geen filmpje van het publiek; maar wat waren ze enthousiast!
Als we de trekker nu actief te koop (alles is te koop nietwaar?😉) zouden zetten, zou een vraagprijs verzinnen niet moeilijk zijn: €1000 duurder dan de Simply Green, die te koop staat. Waarom duurder? Nou, we zijn de laatste drie keer voor hun geëindigd. Dat is toch wel wat waard? Ach, nu gaan we toch weer naast de schoenen lopen. Het waren de omstandigheden. De eerstvolgende keer dat we elkaar weer tegenkomen is op het Nederlands kampioenschap in Wekerom. Dan zal de verhouding wel weer met vaart recht gezet worden.😊
Aankomende vrijdag eerst Slep op Staphorst; we zijn nu al benieuwd hoe het daar gaat verlopen. Misschien kan er iemand van de organisatie van Sonsbeck nog adviseren waarmee je het beste de envelop voor het prijzengeld kunt vullen. Want dat zag er goed uit.
Al met al een prachtige belevenis gehad.