Tractorpulling.nl wintertoer

Metervreter
Degene die al wat langer in de sport meedraaien kennen deze naam vast wel. Jaap en Jan Westerink reden met de Metervreter van 1980 tot 1988 (ongeveer) bij de NTTO mee in de Vrije Klasse 4,4 ton en 5,4 ton. Dat was een 6 cilinder DAF met 2 turbo's. Zo'n 4 jaar geleden werd de Metervreter nieuw leven in geblazen door Henk Westerink (zoon van Jaap), Hendry Westerink (neef van Henk) en Hans van de Berge, maar dan als 4-cilinder John Deere bij de trekkerslep in de 3,8 ton niet standaard. Afgelopen seizoen zat er een 3,9 liter motor onder de motorkap met daarop een 8-cilinder brandstofpomp (P7000), waarvan er 4 uitgangen afgesloten waren. Destijds hebben ze ook nog gereden met twee Bosch A-pompen op de tractor. Voor komend seizoen komt er een nieuwe motor (Powertech) van 4,5 liter inhoud in de John Deere. Er komt dan ook een geheel nieuwe kop op, namelijk eentje met 4 kleppen per cilinder. De beplating wordt ook verwisseld. De 2130-beplating moet plaats maken voor 2850-beplating. Daarnaast wordt er ook nog een ander spruitstuk gemaakt en zal er geprobeerd worden om met meer toeren te rijden dan in 2004. Toen zaten ze rond de 5000 toeren, komend jaar zal dat rond de 5500 zijn. Voor de John Deere zijn chassisbalken gemaakt, een nieuwe lichte vooras, een zelfgemaakt dashboard, hangende pedalen en een eigengemaakte carterpan. Het motorblok kunnen ze nu gemakkelijk verschuiven in het chassis voor onderhoud. De koppeling zal waarschijnlijk van 2-plaats naar 3-plaats veranderen. De intercooler blijft hetzelfde als in 2004, daarvoor hebben ze een warmtewisselaar van een bulldozer gebruikt. De turbo die ze komend seizoen willen proberen te laten draaien is een Holset HX 60 (27x76). De banden waar ze op rijden zijn Michelins in de maat 600x65x34. De versnellingsbak is nog steeds origineel, waarvan alleen de hi-lo gedemonteerd is. Als alles lukt, willen ze met de Metervreter weer rijden op de wedstrijd in Kamperveen (april). Naast de werkzaamheden aan de eigen tractor, zijn de jongens uit Oldebroek nog druk met het maken van rolkooien voor andere teams. Ze hebben daarvoor al zo'n tien opdrachten ontvangen, waarvan er al diverse zijn afgewerkt.

Team Koers
De broers Henri en Wichert Koers (uit 't Loo-Oldebroek) werden afgelopen seizoen "Slepper van 't joar" in de 3,8 ton bij de trekkerslep met hun New Holland TS 110. Ze hebben met deze tractor in 2004 bijna alleen maar eerste en tweede prijzen gehaald. Als basis voor de tractor hebben ze de versnellingsbak en de achterbrug van een Ford 7000 gebruikt. Dat uiterlijk werd dan ook nog tot en met 2003 gevoerd. De broers hebben een Ford 4-cilinder Powerstar motor gebruikt, die een inhoud heeft van 5 liter. Er ligt een geflowde kop op en er wordt gebruik gemaakt van originele zuigers. De Bosch P-pomp is voorzien van 13 mm plunjers en een geslepen nokkenas. Het spruitstuk is zelfgemaakt, evenals de intercooler, waarvoor ze ingevroren koelvloeistof gebruiken. De turbo is een Holset HX-50 en ze hebben Michelin (650x65x38) banden onder de spatborden zitten. Daarnaast gebruiken ze waterinjectie, waarbij zo'n 1 liter per trekpoging verbruikt wordt. Voor komend seizoen zal de boring van de motor vergroot worden naar 115, wat resulteert in een inhoud van 5,3 liter. Hiervoor zullen dan Iveco-zuigers in de motor gaan. De nokkenas voor de motor is aangepast met meer lift. Daarnaast wordt er een stukje frame gemaakt en worden de stoel en de rolkooi (de gehele constructie) omlaag geplaatst. Henri en Wichert hebben nog een reserve motorblok liggen, die ze misschien willen gaan aanpassen voor 2006. Of ze die dan zonder bussen maken of met een langere slag, zijn ze nog niet over uit. In Kamperveen (april) moet de New Holland TS 110 weer op de baan verschijnen.

Jaap van Boven
Het is alweer enige tijd geleden dat Jaap uit Wezep met een tractor op de baan stond. Dat was in 2001 voor het laatst met zijn Massey Ferguson 1080, die hij verkocht aan Andre v/d Berg uit Terschuur. Met die tractor reed hij in de 3,8 ton bij de trekkerslep. Al snel na de verkoop begon Jaap aan een nieuw project, waarbij hij van zowel merk als klasse geen afstand kon doen. We kunnen een Massey Ferguson 595 verwachten in de 3,8 ton. In die klasse is het toerental vrij bij de trekkerslep, maar Jaap gaat het eerst proberen met rond de 3000 toeren. In de motor is nog vrij veel origineel (kwa maat), behalve dan de kleppen, daarvoor zitten grotere in. Wel zijn de zuigers, bussen en zuigerveren vervangen. De versnellingsbak en de koppeling zijn ook nog origineel, de laatste is alleen verzwaard. Als brandstofpomp heeft Jaap een P-pomp weten te bemachtigen. Dat was nog niet zo heel erg gemakkelijk. Per abuis was de pomp, nadat Jaap hem al besproken had, naar Suriname verscheept. Maar gelukkig is de pomp weer teruggekomen en heeft broer Bert deze onder handen genomen. Er zitten nu 13 mm plunjers in. Op de tractor zit ook een intercooler. Hiervoor is gebruik gemaakt van een DAF-koeler, waar omheen een bak is gebouwd. Hier zal iedere wedstrijd zo'n 40 liter ingevroren koelvloeistof in gedaan worden. Rondpompen is ook nog mogelijk in de intercooler. De turbo die aangedreven zal moeten worden is een Holset HX 50 (22x65). Het eerste jaar wil Jaap constant proberen te rijden. De eerste wedstrijd zal wellicht op tweede paasdag in Marle zijn. Mocht dat niet lukken, dan zien we de Massey Ferguson 595 voor het eerst op de wedstrijd in Kamperveen.

Bert van Boven
Bert (uit Hattemerbroek) rijdt met een John Deere 510 in de 2,6 ton bij de trekkerslep. Deze fraai gespoten machine is een kleine look-a-like van de vorige uitvoering van de Bits 'n Pieces (NTTO A-divisie). De John Deere van Bert draagt de naam "Chips 'n Biertjes". Voor de sport doet Bert heel veel slijp en freeswerk voor anderen, waaronder het ontwikkelen van nokkenassen. Op dit moment is Bert onder andere bezig met het maken van een 4-cilinder P-pomp voor Manfred Vlieger (Ford), waarvoor hij een 8-cilinder pomp als basis heeft genomen. Voor nokkenassen maakt Bert zelf de nokken, om zo de inspuiting optimaal te krijgen. Bert neemt dan een andere as, waarvan hij de nokken verwijdert en zet daar vervolgens zelf de nieuwe nokken op . Andere projecten die Bert nog te wachten staat of onlangs gedaan heeft zijn: Een adapter voor de brandstofpomp op de motor van Lowie Belterman (Oliver), het vliegwiel voor Wilfred Morrenhof (Agco), stalen ringen voor op de bussen van Appie Nijland (John Deere), naaldlagers achterdifferentieel voor Runaway Deer (Pro-Stock, Ahoy eerste keer mee gereden), koppelingsas van Erik Nijkamp (International), motorblok kotteren voor Hissink (International), bekers en/of herinneringen voor de trekkerslepwedstrijd in Wezep. Niet alle projecten zijn hier genoemd, maar je ziet dat Bert voldoende werk heeft voor de sport.

Rene Slotboom
De 4 cilinder Zetor van Rene Slotboom (Neede) komen we op diverse wedstrijden tegen in de 3,8 ton sportklasse bij de trekkerslep en TSTA. De originele 4,6 liter motor is voorzien van originele zuigers en bussen. Voor de brandstofpomp is gebruik gemaakt van een P-pomp met 13 mm plunjers. De intercooler heeft Rene zelf gebouwd, waarbij gebruik gemaakt is van een heleboel koperen buisjes. Deze werd in 2003 nog voorzien van ingevroren antivries, maar omdat dat toch teveel werk was, besloot hij om water te gaan gebruiken, wat ook nog rondgepompt kan worden in de koeler. De turbo is een Holset HX40 (18x60) en in 2004 stond de tractor op Michelin banden in de maat 650x65x38. Voor 2005 zullen dat 42" banden worden, die nog wel gesneden moeten worden. Dat snijden doet hij allemaal zelf, ook voor anderen. Rene heeft al zo'n 15 setjes banden gesneden. De versnellingsbak is nog steeds origineel, maar de hi-lo is wel aangepast. De koppeling is een 3-plaats van Ree koppeling (13 inch). Tot 2003 reed Rene met een vrij toerental, maar door grote schade in Deurningen 2003 besloot hij om de motor nog maar tot 2700 toeren af te stellen. Voor 2005 komt er ook een rolkooi op de tractor te staan en zal de vooras star worden gemaakt. Daarnaast zullen de uitlaatkleppen in de kop vervangen worden, aangezien deze na seizoen 2004 verbrand waren. Onderdelen heeft Rene voldoende, want hij heeft destijds enkele slooptractoren gekocht. Om naar de wedstrijden te komen gebruikt Rene een Ford van de boerderij en daar achter een dieplader. Deze gebruikt hij ook naar wedstrijden ver weg, zoals bijvoorbeeld Staphorst. Afgelopen seizoen heeft Rene het zelfs gepresteerd om in 1 weekend op drie wedstrijden ver uit elkaar te rijden, namelijk Balkbrug, Tonden en Buurse. Vele uren worden dus doorgebracht in de Ford. Halverwege mei 2005 hoopt Rene de Zetor weer op de baan te hebben staan, waarschijnlijk in Beckum.

Team Versteeg
Team Versteeg bestaat uit Jan en Evert van den Brink, Jos Konijn en uiteraard Henk Versteeg van het hoveniersbedrijf uit Harskamp. We hebben hier te maken met een Case International 1455 in de 3,5 ton super-sportklasse rijdende in de NTTO-competitie. Eigenlijk is de tractor van oudsher een International 1246, die in de loop van de tijd werd omgebouwd tot een 1455. Voor komend seizoen werd besloten om een rolkooi op de tractor te plaatsen en de beplating aan te passen. Er werd nog overwogen om het type te veranderen, maar uiteindelijk zijn ze toch bij de 1455 uitstraling gebleven, maar dan wel in een geheel nieuwe kleur en stijl. De lijn van de tractor is ook aangepast door bij het stuur het een en ander te verhogen. De motor in de tractor is van een 1455, waarbij de boring vergroot is, zodat de inhoud precies 7 liter geworden is. De grootst mogelijke kleppen zijn gemonteerd. Voor 2005 komen er ronde ringen (3 mm) op de bussen, dat waren platte ringen. Er zit een Bosch P-pomp op met 14 mm plunjers. Deze was in 2004 elektronisch, maar vanaf dit seizoen zullen ze weer met een mechanische gaan werken. Ze laten het nu over aan andere teams om een elektronische pomp goed afgesteld te krijgen. Ook zit er voor dit seizoen een nieuwe nokkenas in de brandstofpomp. Als intercooler hebben ze gebruik gemaakt van 2 DAF 95 koelers op lucht, die ze achter elkaar gemonteerd hebben. De turbo was een Holset HX-50, die in Gelredome voor het eerst voorzien was van een wastegate. In de loop van 2005 willen ze een Holset H3B turbo aan het draaien krijgen. De 1455 is voorzien van originele spruitstukken, maar wel een geflowde kop (zelf gedaan). De versnellingsbak is destijds aangepast met brede tandwielen, zodat de tractor harder loopt dan origineel. In Meijel hebben we de tractor weer op de baan gezien; de IHC 1455 is dus klaar voor de strijd.

Appie Nijland & Henk-Jan Nekkers
De John Deere 4430 van Appie en Henk-Jan staat in Nieuw-Heeten en rijdt mee in de 3,5 ton super-sport competitie van de NTTO. Het gaat hier om een 6,6 liter motor die niet vergroot is. De cilinderkop is geflowed bij BFS, waarbij er direct grotere kleppen in gezet zijn. De turbo is een Holset HX50 (25x67) en de P-pomp is voorzien van 13 mm plunjers. Bert Bonsing assisteert hen veel bij het afstellen hiervan. Voor de intercooler hebben ze twee koelelementen van een koelbedrijf aan elkaar gemaakt; deze werken door lucht-op-lucht. Hiervoor is veel werk verricht door Henk Meilink. Sinds Achterveld 2004 staat deze koeler op de tractor en vanaf die wedstrijd is de John Deere dan ook beter gaan lopen. De koppeling is een 4-plaats crower koppeling. De versnellingsbak is van een John Deere 4020, waarin Bert van Boven andere tandwielen heeft gemaakt. Bert is tevens stalen ringen aan het maken voor op de bussen. Tot 2003 reden Appie en Henk-Jan bij de trekkerslep mee, daarna is de tractor aangepast om ook bij de NTTO te kunnen rijden en dus met een lager toerental. Als er nu nog bij de trekkerslep mee gereden wordt, dan is dat ook met 2700 toeren. Voor 2005 is de tractor gespoten door BMB Bruggeman en zullen er bredere en lichtere velgen gemonteerd worden om meer verplaatsbaar gewicht te krijgen. In Meijel hebben we deze tractor al voor de sleepwagen kunnen zien en dat ging erg goed.

Jeroen Jacobs
Jeroen komt uit Schalkhaar en reed vorig jaar nog mee bij de trekkerslep met een 3-cilinder New Holland/Ford in de 3 tons klasse. Die tractor is inmiddels verkocht en moest plaats maken voor een 6-cilinder Ford die ingezet gaat worden in de 3,5 ton supersport bij de NTTO. Hiervoor heeft Jeroen een 6,6 liter motor genomen en de boring vergroot naar 114,9 mm waardoor de inhoud 7 liter geworden is, de limiet voor de klasse. Het spruitstuk komt van een 70-serie Ford, die Jeroen passend heeft gemaakt op deze motor. De Bosch P-pomp is door Martin van Echtelt voorzien van 13 mm plunjers. De nokkenas is aangepast door Jan Burggraaff. Er zal gereden gaan worden met een 2-plaats v/d Veeken koppeling. De versnellingsbak is nog origineel en de hi-lo is straks ook nog te gebruiken. Er zijn inmiddels schijfremmen gemaakt, die nog gemonteerd moeten worden. De turbo die Jeroen wil gaan proberen is een Holset HX50. Als intercooler wordt een waterkoeler gemaakt. Voor de banden zal Jeroen Michelins gebruiken in de maat 650x65x38, waarvoor nieuwe velgen gemaakt worden. De tractor is inmiddels ook voorzien van een rolkooi, om ook nog bij de trekkerslep mee te kunnen doen in de competitie in de 4 ton superstandaard. Het uiterlijk zal een New Holland TM 190 gaan worden. Het lukte niet om in Meijel te rijden, maar in Wekerom zal de tractor er zeker bij zijn.

Mister Bean - Evert van Oers
Het is de eerste Hypropuller die een overstap maakt naar de NTTO A-divisie en daar in de Pro-Stock klasse uit gaat komen. Evert van Oers uit Heerle reed afgelopen seizoen met een John Deere 4430 in de Giga-Sportklasse, waarbij het toerental beperkt was tot 4000 omw/min. Bij de Hypropullers is deze klasse voor 2005 omgedoopt tot Pro-Stock klasse, waarbij de bandenmaat dan vrij is. De voornaamste reden dat Evert in de A-divisie gaat rijden is dat hij graag tegen meer concurrentie rijdt en op die manier wil zien waar de tractor precies staat. Evert doet het werk aan de tractor niet in zijn eentje. Barend Huijbregts (van Pro-Stock Rocky) is een hele belangrijke hulp bij het opbouwen van de tractor. Daarnaast zijn er nog twee monteurs, namelijk Kees Goossens en Piet van Doormaal. Van de John Deere van vorig jaar worden de versnellingsbak (drie-bak met rechte vertanding), de motor en de achterbrug nog gebruikt. Van de achterbrug is zo'n 130 kg afgefreesd om gewicht te besparen. De motor is een 8,1 liter motor, waarbij de boring was vergroot naar 117 mm zodat de inhoud precies op de 8,3 liter uit komt. De motor zal voor komend seizoen voorzien worden van een geflowde kop. Nieuw in 2005 is ook de brandstofpomp; dat zal een Sigma-pomp worden uit Amerika. De spruitstukken worden ook aangepast, maar er zal nog niet direct gereden gaan worden met een intercooler. Er wordt eerst gereden met waterinjectie, waarna in de loop van het seizoen een intercooler op basis van water zal worden toegevoegd. Voor de turbo zullen ze waarschijnlijk gebruik gaan maken van een Holset HX80 of misschien groter. Voor de banden zullen speciale puller-banden gebruikt gaan worden, deze zijn alleen nog niet gearriveerd in Heerle. Op de foto's staat de John Deere op puller-banden van een andere Pro-Stock. De koppeling is een 5-plaats crower koppeling. Het uiterlijk wordt in 2005 ook geheel anders. Bij Veldhuizen is een motorkap gekocht van de nieuwe serie John Deere. Het zal dan ook een John Deere 8520 gaan worden. Binnen de A-divisie is het gebruikelijk dat de tractoren onder een bepaalde naam staan ingeschreven. De John Deere van Evert krijgt als naam "Mr. Bean". Die naam is afgeleid van het bonen-bedrijf "Van Oers" uit Heerle. Volgens Evert moeten we niet direct verwachten dat hij in de top zal rijden, omdat er nog niet direct op alle PK's van de motor gekeken is. Hij wil eerst rijden en wel zien wat er gebeurt. Daarnaast zal er in de loop van 2005 een ander motorblok opgebouwd worden. Hierbij zal meer gezocht worden naar PK's, waarvoor misschien wel een 7,6 liter motor gebruikt gaat worden. De eerste wedstrijd dat we de nieuwe John Deere op de baan kunnen verwachten is waarschijnlijk op 5 mei in Wierden. Naast het rijden in de A-divisie kunnen we Evert ook nog wel op enkele wedstrijden in West-Brabant verwachten, maar dan met een standaard John Deere.