Tractorpulling.nl wintertoer

Jan Noten
Jan (Leende) rijdt met een Ford 7610 (4 cilinder) in de 3 ton mega-sport bij de Hypropullers en af en toe in de 3,5 ton sport bij de NTTO (van 2000 t/m 2003 Nederlands Kampioen). Afgelopen seizoen was de Fordmotor voorzien van een inhoud van 5,5 liter (de limiet voor de klasse), door de slag te vergroten. Hiervoor zijn de krukassen opgelast. Al het draai- en freeswerk doet Jan zelf voor de tractor. De Minimec brandstofpomp heeft Jan voorzien van 14 mm plunjers, iets wat hij ook geheel zelf in elkaar gezet heeft. De intercooler die gebruikt wordt voor de mega-sportklasse heeft Jan op maat laten maken. De turbo die op de tractor staat is een Holset HX 50 met een 20-huis. Afgelopen seizoen waren er de nodige problemen, zo ging in Biest-Houtakker de cilinderkop kapot (zie foto). De laatste wedstrijden van het seizoen produceerde de motor onderdruk en werd er veel water verloren. Reden voor Jan om op onderzoek te gaan naar de mogelijke oorzaak. Onlangs heeft Jan een waterrem weten te bemachtigen, die gebruikt werd bij DAF trucks om DAF motoren te testen. Deze waterrem kan 600 PK aan bij 2500 toeren. Jan heeft zijn Ford nu in tweeën gereden en het voorstuk aan de waterrem geplaatst en heeft al een keer proef gedraaid. Hiervoor moest wel een afzuiging gemaakt worden om nog normaal in de schuur rond te kunnen lopen. Hiervoor wordt een oude kachelpijp gebruikt. De Ford leverde aan de waterrem 480 PK bij 2100 toeren. Jan ziet deze waterrem als ultieme mogelijkheid om de brandstofpomp, etc beter te kunnen afstellen. Je kan gemakkelijk even verstellen en controleren of het meer vermogen oplevert. Voor komend seizoen moet de motor nog gerepareerd en gereviseerd worden. Koen Scheepens is een vaste hulp voor Jan en af en toe helpt Johan van Hooff ook mee. Op de wedstrijd in Leende hopen ze met de Ford weer op de baan te verschijnen. In 2005 zullen ze voornamelijk bij de Hypropullers rijden, omdat bij de NTTO er geen intercooler op de tractor gemonteerd mag zitten. Jan: "Het is wel redelijk makkelijk om de intercooler af te sluiten, maar erg veel werk om deze er helemaal uit te halen". Een laatste uitspraak van Jan tijdens het bezoek die ik jullie niet wil onthouden: "Als ik nu zou instappen in de sport dan zou ik absoluut niet met een Ford gaan rijden".


Daniel Godrie
Daniel (Rucphen) rijdt met een Volvo BM 810 in de 3,5 ton mega-sport bij de Hypropullers en af en toe in de 3,5 ton super-sport bij de NTTO. Met 4 overwinningen in de FBH-Basrijs Competitie 2004 wist hij op een derde plaats te eindigen in deze competitie. Daarnaast was er de overwinning op de indoorwedstrijd in Kootwijkerbroek 2004 met de Volvo BM 810 (Deugniet).
Op dit moment is Daniel een geheel nieuwe Volvo aan het opbouwen voor dezelfde klasse. Hiervoor heeft hij een versnellingsbak en een achterbrug van een Volvo BM 800 gebruikt en een Volvo TD71 motor. Van de cilinderkop van deze motor is de flow gunstiger dan in de Volvo TD70 motor. In de andere Volvo lag zo'n TD70 motor. De originele zuigers en bussen zullen gebruikt worden, waarbij de lagerschalen en de zuigerveren wel aangepast zijn. De brandstofpomp (P-pomp met 13 mm plunjers) van de Deugniet zal worden overgezet op de nieuwe tractor. Een verschil met de oude tractor zal de intercooler zijn. Op de oude tractor zit een lucht-op-lucht koeler, op de nieuwe tractor zal dat een koeler zijn op basis van water. Daarnaast zal er voor de nieuwe tractor een nieuw spruitstuk gemaakt gaan worden. Op de oude tractor was die nog origineel. Verder zal er op de nieuwe tractor een grotere turbo komen, waarschijnlijk een H3B of HX 60 van Holset. Er is ook al een stel banden (Michelin 650/65/42) aanwezig voor de nieuwe Volvo die Daniel van Mariman overgenomen heeft. De nieuwe tractor wordt ook van het type 810. De oude tractor zal pas worden verkocht als de nieuwe Volvo een seizoen (goed) gereden heeft. Met de nieuwe tractor hoopt Daniel op de wedstrijd in Zundert op de baan te verschijnen.


Wickie Power
Deze tractor rijdt in de 3,5 ton Pro-Stock bij de NTTO met Aadri v/d Veeken (Dongen) als chauffeur. Afgelopen jaar werd de tractor kampioen in de B-divisie. Zo'n 13 jaar geleden begon Aadri bij de ITTC en 6 jaar geleden maakte hij de overstap naar de NTTO, alwaar hij enkele malen kampioen wist te worden in de Pro-Stock klasse. De Wickie Power rijdt momenteel zowel in de A- als de B-divisie. In deze tractor ligt een Ford powerstar motor van 7,5 liter, die opgeboord is naar een boring van 117,6 cm, waardoor de inhoud op 8,3 liter is gekomen, de grens van de klasse waarin de tractor rijdt. Afgelopen seizoen was geen stabiel seizoen voor de Wickie Power, want regelmatig gingen de zuigers kapot en tot 3 keer toe was de nokkenas gebroken. Voor 2005 wordt nu gebruik gemaakt van een stalen nokkenas en heeft Aadri zelf 12 nieuwe zuigers gemaakt. Na de wedstrijd in Bakel 2004 zaten die zuigers trouwens al in de motor. Het doel van 2005 voor Aadri is betrouwbaarheid van de tractor. Hij probeert in de loop van het seizoen te rijden met een iets kleinere inhoud door de boring terug te brengen naar 117 cm. Ook wil Aadri zelf aan de flow gaan werken aan de inlaatkant van de cilinderkop. Daarnaast zijn er nieuwe Puller 2000 banden besteld, die hopelijk in de loop van het seizoen onder de tractor gezet kunnen worden. Verder zal Aadri gaan proberen om zoveel mogelijk gewicht te gaan besparen, zodat er meer verplaatsbaar gewicht is. De tractor heeft namelijk meer gewicht nodig aan de neus. Voor de gewichtsbesparing zal voornamelijk de achterbrug onder handen genomen worden. In totaal denkt Aadri op een besparing van 150 kg te komen. Voor de wedstrijd in Ahoy heeft Aadri een bijzondere constructie gemaakt op zijn tractor, zodat de motorkap omhoog kan, zonder de uitlaatverlenging te hoeven demonteren (zie foto's). Voor 2005 wordt er niet erg veel geïnvesteerd, vanwege de kosten aan zijn eigen huis. In 2006 wordt er wellicht meer geïnvesteerd, afhankelijk van de geleverde prestaties in 2005.
Naast de bezigheden aan de Wickie Power maakt Aadri ook koppelingen voor tractoren die niet meer standaard zijn (sportklassen of andere Pro-Stocks). Inmiddels rijden er al zo'n 50 tractoren met een zogenaamde "v/d Veeken koppeling" rond. Voor komend seizoen waren er alweer 17 aanvragen binnen van onder andere Carl Smets, Leo en Peter Loos, Van Meer, Henry van Omme, Willie Monden, Derk Willems, v/d Berg, Walter Pelkmans en Team Up & Down.


Marcel van Meer
Marcel (Breda) kennen we van de International 724 en de Volvo BM 350 die meerijden in de standaardklassen in het zuiden van het land. In februari 2004 kocht Marcel een Valmet 705 bij Piet Leenders in Liessel met daarbij beplating van een Valmet 6400 om mee te gaan rijden in de Hobby-Sportklasse bij de Hypropullers. In eerste instantie was het de bedoeling om uit te gaan komen in de 3,5 ton, maar toen er afgelopen seizoen sprake werd van een 2,5 ton heeft Marcel gekozen om in die klasse te gaan rijden. Hiervoor moest er wel het een en ander afgeslankt worden (onder andere de vooras), maar op zich is een Valmet van zichzelf niet zo zwaar, want het geheel van de Valmet 705 woog 3250 kg. Wat er nu nog van over is, weegt, inclusief Marcel, 2280 kg, maar dan moet er nog wel wat op de tractor gemonteerd worden. De motor van de Valmet is nog helemaal origineel, daar is helemaal niets mee gedaan. De brandstofpomp (A-pomp) is voorzien van 10,5 mm plunjers en heeft Marcel overgenomen van Geert Wuyts (Valmet 705). De banden (Michelin 540/65/38) heeft Marcel gekocht van het Rocky-team uit Uddel (Fiat) en de turbo (Holset HX 40) komt bij Rudy van Nispen (Volvo BM 700) vandaan. In de zomer van 2004 was het al de bedoeling dat de Valmet op de baan kwam, maar door problemen met de versnellingsbak (er was een tand afgebroken) is dat niet gelukt. Nu is daar een ander kroon en pionwiel in gekomen. Om in Schijf te kunnen rijden moeten de spatborden nog worden gemaakt en een tank. Marcel heeft nog een extra cilinderkop liggen voor de Valmet waarin mogelijk grotere kleppen komen, dat zal dan in de loop van het seizoen gebeuren.


Willie Monden
Afgelopen seizoen konden we de tractor van Willie Monden (Etten-Leur) in actie zien in de 3,5 ton giga-sport bij de Hypropullers en in de 3,5 ton superstandaard bij de ITTC, waarbij hij de kampioenstitel in de giga-sport wist te bereiken. De tractor is van uiterlijk een Case MXM 190, maar onder deze beplating zit een Ford powerstar motor van 7,5 liter. De tractor zal in 2005 ook onder een naam rijden, wat waarschijnlijk Flying Nemo zal zijn. Voor 2005 zijn er een aantal veranderingen. Zo heeft Willie samen met Jurian Dekkers een nieuwe rolkooi gebouwd (afneembaar); de oude is verkocht aan Jan Buiks (Case MX 135). Daarnaast worden er andere achtervelgen (lichter) gemaakt van 18 mm plaatdikte. Aangezien de 3,5 ton giga-sport bij de Hypropullers aangepast is tot pro-stockklasse en de toeren vrij zijn, staan er nog een aantal veranderingen op stapel. Zo wordt de nokkenas in de motor vervangen door eentje die beter is voor hogere toerentallen. Hiervoor wordt de nokkenas gebruikt die in de huidige motor zat toen Willie de tractor kocht (de oude Flash). Ook de brandstofpomp wordt hiervoor aangepast door Albert Oomen (Fiat pro-stock). De cilinderkop wordt ook aangepast. Afgelopen seizoen reed de tractor nog met een stalen koppakking, nu worden dat stalen ringen, waarbij Willie hulp krijgt van Marius Aarts (Case MX 100). Aangezien de 3-plaats "van Ree" koppeling nogal voor problemen zorgde in 2004 (kreeg deze niet vrij), wordt er voor 2005 een "v/d Veeken" koppeling gemonteerd in de tractor. Ook het in- en uitlaatspruitstuk zullen onder handen genomen worden voor betere resultaten. De intercooler (een grote bak met water) is één van de weinige (vermogensbepalende) onderdelen die niet veranderd wordt. In de loop van 2005 wil Willie een reservemotor gaan opbouwen, die hij al heeft liggen. Het is de bedoeling om dit seizoen zowel bij de Hypropullers in de 3,5 ton pro-stock als bij de ITTC in de 3,5 ton superstandaard te rijden.