Op bezoek bij...Willem Vossebeld:


Voor het derde bezoek moet een flink stuk gereisd worden. De reis gaat van Vianen naar een dorpje naast Coevorden, namelijk Steenwijksmoer. We bezoeken Willem Vossebeld die op het moment van het bezoek op krukken loopt.

Wie is dat?
Willem Vossebeld wordt geboren in Nijverdal in 1967. Omdat de vader van Willem zijn land in Nijverdal op teveel verschillende plaatsen had liggen, werd besloten om in 1976 te verhuizen naar Nieuwe Krim, een dorpje vlakbij Coevorden, waar het land niet alleen dichter bij de boerderij lag, maar ook nog eens goedkoper was. In 1990 stopt de vader van Willem met boeren en in 1997 trouwt Willem met Gesina Juurlink om in Steenwijksmoer te gaan wonen. Willem is de oudere broer van Peter en Riekel Vossebeld. Willem is na het VWO direct gaan werken als autoverkoper. Hij heeft daarna als vertegenwoordiger bij de afdeling verkoop gefunctioneerd bij een mechanisatiebedrijf en later bij een trekker import/exportbedrijf in Dalfsen, genaamd TrioTrac. In beide gevallen ging het om Renaults. In 1996 neemt hij samen met Gesina het bedrijf van Gesina's ouders over. Op zo'n 25 hectare land worden bieten, maďs en aardappelen verbouwt. Verder zijn er zo'n 120 Rosékalveren op de boerderij te vinden. Sinds 1992 heeft Willem een eigen telecombedrijf, Mister Phone, in Hardenberg. Hiervoor maakt hij onder andere centrales voor bedrijven, maar verkoopt hij ook van alles op het gebied van telecom aan zowel bedrijven als particulieren. Van de familie zijn broer Riekel en Willem de meest fanatieke in de sport.

De kennismaking met de sport
In 1988 maakt Willem kennis met de sport door met Henri Juurlink mee te gaan naar een wedstrijd in Wielen in Duitsland. Een wedstrijd met alleen standaardtractoren, waar Henri deelnemer is, maar ook streekgenoten Leen Vroege en Teun Ydens. Het jaar erop wordt er voor het eerst een wedstrijd in Coevorden georganiseerd, waar Willem ook meedoet met een David Brown 995 in de standaardklasse. Ook in 1990 rijdt Willem nog met de David Brown in Coevorden mee. Het jaar erop is er naast de wedstrijd in Coevorden ook een wedstrijd in het dorpje Ane. Voor dit jaar gebruikt Willem een John Deere 2850 en een speciaal aangeschafte John Deere 4020.

De tractoren
In 1991 werd een John Deere 4020 gekocht, die Willem geheel rijdend vanuit Friesland naar Steenwijksmoer had gehaald. Deze rit herinnert hij zich nog goed, want onderweg waaide de uitlaat er vanaf. Deze John Deere was voorzien van een roterende pomp, die geheel opengedraaid werd om aan de wedstrijden mee te doen. Verder was er niets aan de tractor veranderd. Halverwege 1993 liep de motor kapot, waarna de John Deere een tijdje stil heeft gestaan. In 1995 werd de tractor voorzien van een turbo en in 1996 liep de motor weer vast. Op dat moment besloot Willem om een motor van een John Deere 4430 (6,6 liter) en een kop van een 4230 in de machine te plaatsen. In 1998 werd er een A-pomp gemonteerd met 11 mm plunjers en kwamen er Good-Year Dyna-Torque banden (580x70x38) aan te pas. In 2001 werden deze banden geruild met Teun Ydens, die standaard ging rijden. Teun had perfect gesneden Kleber banden. Voor 2003 wordt de 4020 teruggebouwd naar de standaardklasse,. Dit jaar zal de tractor dus in de standaardklasse presteren. Aan deze John Deere hebben grotendeels Teun Ydens, Leen Vroege en Alfred Engbers hun steentje bijgedragen. Er worden niet echt veel wedstrijden met de John Deere gereden, maar wel diverse prijzen mee gehaald. Als Willem ermee rijdt, dan is dat in de 5 tons klasse.
In november 2000 besloot Willem om een Allis-Chalmers 7080 over te halen uit Zuid-Afrika voor de 7 ton standaardklasse. De Allis kwam geheel in onderdelen aan in Nederland. Bij aankomst bleek het kroon en pionwiel vast te zitten. Als Willem daar onderdelen voor uit Amerika had moeten halen dan zou dat erg veel geld gaan kosten, daarom besloot hij om een tweede Allis uit Zuid-Afrika over te laten komen. Dat is tevens erg handig voor onderdelen. Het grote werk kon beginnen, want de Allis-Chalmers moest in elkaar gezet worden. Hierbij had Willem onder andere erg veel hulp aan Niels Meijerink (Appe uut Bayum). In juli 2001 was de tractor klaar en kwam hij dan ook voor het eerst op de baan in Dalerveen. Daar werd gereden in de 5,8 tons klasse en werd direct een eerste plaats behaald. Maar wat wil je dan ook met een machine van standaard al 230 PK. Zowel in Ommen als in Coevorden waren er problemen met de trekhaak en er bleken problemen te zijn met de koppeling, waarna Willem besloot om met 2 koppelplaten te gaan werken. Willem heeft dus nog niet zo heel erg veel wedstrijden gereden met dit kolossale voertuig, maar hoopt de problemen voor dit jaar toch wel onder controle te hebben, er zijn nu ook nog nieuwe verstuivers gemonteerd Naast Niels Meijerink wordt Willem ook veel geholpen door Teun Ydens, Leen Vroege en Alfred Engbers. Het onderhoud van de John Deere kost meer tijd dan de Allis-Chalmers. Al met al is Willem zo'n 2 avonden in de week zoet met de tractoren.

Wedstrijden
Willem rijdt normaal gesproken zo'n 10-12 wedstrijden per jaar. Vorig seizoen waren dit er ongeveer de helft. Willem gaat altijd samen met Henk Juurlink en Niels Meijerink naar de wedstrijd. Ze rijden niet op zondag en gaan ook niet zo snel naar een wedstrijd waar geen waterrem is. Willem vind dat je alleen door gebruik te maken van een waterrem goed kan controleren of een tractor echt standaard is. Verder rijdt Willem niet als de sleepwagen Zircon op de wedstrijd aanwezig is. Op de vraag: "Als je zelf een sleepwagen zou mogen bouwen, welk principe zou je dan voor kiezen?", dan kiest Willem toch voor het principe van de Zircon-sleepwagen, omdat deze mooi geleidelijk afremt, maar dan moeten de messen ook geleidelijk gebruikt worden en niet in 1 keer de grond in. De bekers die Willem wint komen in eerste instantie in de keuken te staan; op een later tijdstip verdwijnen ze in een vitrinekast bij zijn ouders. De vrouw van Willem, Gesina, rijdt ook wel eens met een International 845 XL in de standaardklasse. Een overwinning die haar nog wel bijstond was die in Noordscheschut in de 3,8 ton. Ze eindigde daar zelfs nog voor een International 1246.

Naast het rijden
Maakt Willem deel uit van het bestuur van de Trekkerslep in Coevorden samen met Teun Ydens, Hendri Meijerink en Alwin Eijsing. Teun en Willem zijn de organisatorische personen; Hendri en Alwin meer de praktische. Sinds 1989 wordt in Coevorden al de sleepwagen van de ABCTA gebruikt. De Trekkerslep in Coevorden onderscheid zich met de andere wedstrijden, doordat het tractorengedeelte bij hen erg goed geregeld is. Er staan altijd voldoende tractoren klaar bij de sleepwagen en de toevoer vanaf de waterrem loopt ook gesmeerd. Richard Tibben uit Dalfsen komt el jaar met de waterrem. Het werkt heel simpel; je verbind de waterrem aan de aftakas en binnen een paar minuten weet je wat het vermogen is van je tractor.

Meningen en internet
De reden dat Willem voor Allis-Chalmers heeft gekozen is het feit dat veel rijders met John Deere gingen rijden en hij niet met de menigte mee wilde. In 2000 was Willem in Canada en zag hij dit soort Allis-Chalmers en dat leek hem wel wat. Willem heeft wel eens zitten denken aan de aanschaf van een Allis-Chalmers 8070, die net weer iets meer vermogen heeft als de 7080.Volgens Willem zouden de klassenverdelingen best eens aangepast mogen worden. Het gat van de 5 naar de 7 ton is erg groot. Willem zou liever een 6 en een 8 ton zien. Verder vind Willem het voor de toekomst wel belangrijk dat de verschillende reglementen meer gelijk getrokken moeten worden. Verder vindt Willem het belangrijk dat in het reglement goed vermeld moet staan hoe de trekhaak moet zijn, want weinig standaard tractoren hebben een oog als trekhaak, maar die hebben een pin waar een zwaaihaak omheen gedaan kan worden.
Willem kijkt ook erg veel op internet en start altijd op met www.tractorpulling.nl. Hier kijkt hij veel naar de uitslagen, de stellingen, en de laatste informatie, maar ook het gedeelte te koop gevraagd/aangeboden. Voor dat laatste bezoekt hij ook veel www.traktorpool.de, www.werktuigen.nl en www.marktplaats.nl.
laatst gewijzigd op 30 januari 2003

toevoegingen, op- en/of aanmerkingen kun je sturen naar de webmaster.

Copyrights Bert de With