Op bezoek bij...Richard Dams

Het bezoek vond plaats op het bedrijf van Richard Dams. Voor de Tractor Pulling horen daar nog wel een paar namen bij, namelijk Jurian Dekkers en Petrik Konings (en op de achtergrond ook nog Albert Oomen en Jan Dekkers, de vader van Jurian).

Richard Dams:
Richard werd in 1970 geboren in Zundert en volgde de basisschool in Klein-Zundert. Richard wilde graag voor monteur gaan leren, maar omdat daar geen plaats voor was ging hij naar Breda naar de tuinbouwschool. Daar heeft Richard 2 jaar gezeten, waarna hij ook nog 2 jaar op de LTS in Etten-Leur heeft gezeten. Richard heeft nog een zus, Sandra. De vader van Richard is vroeger begonnen als monteur, maar sinds 1972 fokken de ouders van Richard kippen, niet veel later begonnen zijn ouders met het werk in de fourage. Richard was al snel werkzaam in de fourage, veel hooi en stro rijden en vervoer van veevoederproducten. In 1995 trouwt Richard met, de uit Schijf afkomstige, Suzan. Suzan heeft altijd veel paard gereden (1980 tot 1995) en ging diverse spring- en dressuurwedstrijden af. Na het huwelijk is dat er niet meer van gekomen. Inmiddels hebben Richard en Suzan ook al een gezinnetje. In 2000 werd Cindy geboren en in 2001 Joeri. Sinds 2001 is het fouragebedrijf van Richard en Suzan. Suzan doet de planning voor het bedrijf, Richard is reservechauffeur, houdt het materiaal bij en zit achter het werk aan. Het bedrijf beschikt over 9 vrachtwagens en 2 tractoren, een New Holland G170 en een Valtra S 280. Er zijn 12 personen in dienst. Zo'n 70% van het werk in de fourage vindt plaats in België. Naast het fouragegedeelte hebben Richard en Suzan ook 80.000 opfokkippen (kuikens tot 17 weken oud) in Zundert.

Jurian Dekkers.
Jurian werd in 1978 geboren in Schijf. Jurian groeide aldaar bij zijn ouders en zus op. Jurian heeft de basisschool gevolgd in Schijf, waarna hij 1 jaartje op de MAVO in Roosendaal heeft gezeten. Jurian wilde toch een specifiekere kant op en ging naar de LTS in Rucphen. Hier volgde hij de richting metaal en behaalde hij zijn diploma. Hierna is Jurian naar de MTS in Bergen op Zoom gegaan, alwaar hij voor de richting metaal/constructie zijn diploma behaalde. Tot 1998 heeft Jurian bij De Bruin (landbouwmechanisatie en stalinrichting) in Achtmaal gewerkt. Sinds 1998 is Jurian in dienst bij Dams in Zundert en rijdt hij zo'n 7 maanden in het jaar met een vrachtwagen, daarnaast is hij werkzaam in de werkplaats voor voornamelijk het onderhoud van de vrachtwagens en de aanhangers. Tot 1998 werkte Jurian af en toe al bij Dams, maar dan in de vakanties, de avonden en de weekends. Jurian woont samen met zijn vriendin Colinda in Rucphen.

Petrik Konings.
Ook Petrik is geboren (1978) en getogen in Schijf. Op de basisschool zat Petrik bij Jurian in de klas. Petrik ging na de basisschool naar de LTS in Rucphen in de richting installateur. Daarna volgde hij 2 jaar LTS in Roosendaal in de richting elektromonteur en heeft hij nog op de streekschool (werkend leren) in Bergen op Zoom gezeten. Tot Petrik's 24e heeft hij gewerkt bij SNC Techniek in Roosendaal als electro- en beveiligingsmonteur. Daarna ging Petrik bij Nelemans Bouwmaterialen in Etten-Leur werken als chauffeur en magazijnmedewerker.

De tractoren:
De vader van Richard is destijds begonnen met een Ford Major. In 1975 kwam daar een Landini 1000 voor in de plaats. In 1977 werd deze ingeruild voor een nieuwe Volvo BM 800, en dat is de Volvo die momenteel wordt omgebouwd voor de 3,5 ton Mega-Sport. In 1978 werd er wederom een Volvo BM 810 gekocht, maar dan 2e hands van een paar jaar oud. Dat is de tractor die momenteel meerijdt in de 4,5 ton Mega-Sport. In 1994 werd er ook nog een Volvo BM 2654 bij gekocht voor het werk. Sinds 1980 wordt er al meegedaan met wedstrijden met de Volvo BM 810. Tot 1998 was deze tractor voorzien van een TD60 (F6) motor van 5,5 liter en 145 PK en werd er gereden in de 5,5 tons klasse. Deze Volvo is standaard voorzien van een Bosch A-pomp, maar in de begin jaren '90 werd de pomp al voorzien van grotere plunjers door Albert Oomen. In de winter van 1997 op 1998 is de TD60 omgeruild voor een TD70 (F7) motor. Deze heeft een inhoud van 6,6 liter en is standaard 190 PK. Er kwam toen ook een P-pomp op de tractor, die al direct voor maximale opbrengst moest zorgen. De hi-lo schakeling werd er toen wel uitgehaald. De tractor werd ook nog gewoon gebruikt voor het werk. Richard: "Dat was wel mooi: met stro rijden haalden we de andere trekkers op de weg gewoon in". Jurian: "Voor de wedstrijden haalden we dan het toerenboutje en het luchtfilter uit de tractor, maar zondag 's avonds moesten we de Volvo dan weer helemaal in orde maken, zodat er maandag weer mee gewerkt kon worden". Voor het seizoen 2002 werd de TD70 motor vervangen voor een TD100 (F10) motor. De TD70 motor werd verkocht aan Willie Monden, die er toen nog succesvol mee gereden heeft. Inmiddels is deze motor in het bezit van Didier Taens uit België. De nieuwe motor is 9,6 liter groot en standaard 230 PK. De slag van deze motor is 135 mm, de boring 120 mm. Petrik: "Omdat de limiet voor de 4,5 ton Mega-Sport een inhoud van 9 liter toestaat, hebben we de boring teruggebracht naar 117 mm". Hiervoor zijn de zuigers afgedraaid en zijn er speciale bussen gemaakt door Jan Dekkers. Tot 2003 was de Volvo voorzien van een P-pomp met 13 mm plunjers, een lucht-op-lucht intercooler (geheel gemaakt door Jurian) en een Holset HX60 turbo. Voor 2004 hebben ze de Volvo voorzien van een lichter chassis, zodat er wat meer verplaatsbaar gewicht ontstaan is. Daarnaast is de P-pomp weer onder handen genomen (er was namelijk 1 plunjer die niet optimaal presteerde) en tevens voorzien van een betere nokkenas. De uitlaathuis van de HX60 turbo werd voor een grotere maat (32) vervangen, omdat het inlaatwieltje van de vorige turbo tot 3x toe vernieuwd moest worden. De Volvo is wel nog steeds voorzien van de originele versnellingsbak en originele achterbrug, het differentieel is er nog nooit tussenuit geweest.

En dan is er nog die Volvo BM 800. Die werd dus in 1977 nieuw gekocht als 6 cilinder zonder turbo en zonder hi-lo schakeling. De Volvo BM 800 is ook voorzien van een TD60 motor van 5,5 liter. Voor de sport werd de tractor voorzien van een turbo. Toen de andere Volvo voorzien werd van een P-pomp is de A-pomp met de grotere plunjers overgezet op deze tractor. Enkele jaren geleden heeft deze tractor nog meegereden in de 5,5 tons klasse, toen nog met cabine. Voor 2005 wordt deze tractor helemaal onder handen genomen. Zo zal de tractor voorzien worden van een TD70 motor en zal de inhoud vergroot worden tot precies 7 liter. Hiervoor wordt de slag vergroot tot 135 mm. Ook in deze motor komen andere zuigers en zelf gemaakte bussen, maar ook andere krukassen. Net als de andere Volvo wordt deze ook voorzien van een optimaal geprepareerde P-pomp met grotere plunjers. De achterbrug en de versnellingsbak zijn nog van een Volvo BM 810. De achterbrug is hiervoor helemaal afgevreesd om op die manier gewicht te besparen. Maar om gewicht te besparen worden er ook schijfremmen van een Volvo BM 2654 ingezet en zullen de wielen voorzien worden van lichtere zelfgemaakte velgen. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een doorgetrokken chassis en zal er een rolkooi met een kuipstoel gemonteerd worden. De intercooler van de andere Volvo zal overgezet worden op deze, voor de andere Volvo zal dan een intercooler op water gemaakt worden. Met deze nieuwe tractor kunnen ze gemakkelijker meedoen bij meerdere organisaties.

De wedstrijden:
In de beginperiode (jaren '80) werd er bijna alleen maar in de regio van Zundert meegereden op wedstrijden. Tot 1986 waren er andere chauffeurs op de tractoren, zoals Piet Hereijgers. Vanaf 1986 is ook Richard gaan rijden met de Volvo('s). Richard kan zich nog goed een wedstrijd van toentertijd herinneren in Zundert: "We hadden de trekhaak zo gemonteerd dat de sleepwagen op hart achteras zou aanpikken en dan ook nog eens op het hoogst mogelijke punt. Bij de start kwam de Volvo met de voorwielen zover omhoog, totdat de cabine op de sleepwagen terecht kwam. Toen ik de koppeling intrapte kwam de vooras zo hard op de grond, dat die gewoon doormidden brak". De eerste keer dat Jurian deelnam met de Volvo was in 1996. Jurian heeft naast de Volvo's van Dams ook wel eens gereden met de Fiat 850 van Albert Oomen, de Case CVX/MXM van Willie Monden en in 2004 ook nog een keer met de New Holland TM 165 van Albert Oomen. Petrik is eigenlijk wat minder vaak te zien op de tractoren. Hij heeft al wel enkele malen met de Volvo BM 810 mee gereden. De laatste jaren wordt de Volvo BM 810 ingezet in de FBH-Basrijs-Competitie. Sinds 2001 is deze tractor de kampioen in de 4,5 ton en de 5,5 ton Mega-Sport. In 2002 werd er voor het laatst met deze tractor deelgenomen aan NTTO-wedstrijden, omdat de TD100 motor daar niet (meer) toegestaan is. Afgelopen jaar heeft de tractor ook deelgenomen in de Hot-Stock klasse bij de ITTC en heeft hiervan zelfs het kampioenschap opgeëist. Om in deze klasse te kunnen rijden hebben ze wel iedere wedstrijd de inlaat van de turbo moeten aanpassen en zijn de toeren omhoog gezet. In 2005 zullen ze met deze tractor waarschijnlijk weer gecombineerd gaan rijden bij de Hot-Stock van de ITTC en de FBH-Basrijs-Competitie. De nieuwe Volvo is ruimer inzetbaar, want daarmee kan gereden worden bij de superstandaards van de ITTC, de 3,5 ton Mega-Sport in de FBH-Basrijs-Competitie en de 3,5 ton Super-Sport bij de NTTO. Jurian: "Ik hoop dat we met de nieuwe al in Kootwijkerbroek mee kunnen doen".
Bij de ITTC-klassen worden de toeren niet verder opgevoerd dan 3500 toeren om alles heel te houden. De reden voor het bouwen van de nieuwe Volvo kwam eigenlijk door het verdwijnen van de 5,5 ton Mega-Sport. Normaal gesproken rijden Jurian en Richard allebei één klasse op een wedstrijd. Omdat dat niet meer zou kunnen werd er dus besloten om een tweede sporttractor erbij te bouwen. Maar in 2005 zullen ze dan met zijn drieën op de twee Volvo's gaan rijden.

De werkzaamheden:
De banden worden zelf opgesneden in samenwerking met Albert Oomen. Albert heeft hier een goede schaafmachine voor. Zelf hebben ze een goed mes om mee te snijden. Als er zaken veranderd zijn aan de tractor, wordt deze getest op de werf. Hiervoor wordt de rem vol ingetrapt en wordt er gas gegeven. En dan wil het nog wel eens gebeuren dat de tractor met de neus omhoog komt. Het ging zelfs een keer zo gek dat de tractor op de steigerbegrenzers kwam, waarna deze krom waren. Het sleutelen gebeurt voornamelijk door Jurian en Petrik in de avonduren. Dat sleutelen gebeurt dan voornamelijk in de schuur bij het ouderlijk huis van Jurian, alwaar beide tractoren gestald staan. Richard is meer degene die betaalt en zoekt naar motoren en benodigde onderdelen. Petrik: "We proberen het zo te bouwen dat we in de zomer niet hoeven te sleutelen".

Voor en door anderen:
Gaandeweg het bezoek werd duidelijk dat de vader van Jurian, Jan Dekkers, ook een belangrijke schakel is. Jan is bedrijfsleider Hydroliek bij Van Tilburg in Roosendaal en kan daar gemakkelijk aan materialen komen en zorgt daar voor het fijnere werk, zoals het afdraaien van de zuigers en het maken van de bussen. Daarnaast wordt er veel gebruik gemaakt van de machines van A. Raats (oom van Jurian) voor het knippen en het zetten van het plaatwerk en het maken van de vooras, maar dat doen Jurian en Petrik dan wel zelf. Het grove freeswerk doen ze wel gewoon thuis. Een andere belangrijke hulp is Albert Oomen. Hij verzorgt de (techniek van de) brandstofpompen en geeft waar nodig zijn adviezen. In de Volvo's zitten diverse van zijn gedachtengangen.
Omdat er veel tijd in de eigen Volvo's gaat zitten, is er niet echt veel tijd om andere teams te assisteren. Toch hebben ze een Volvo van Mariman uit Rijkevorsel mee helpen opbouwen en hebben ze de rolkooien en de bellhousings voor hun beide Volvo's gemaakt. Daarnaast wil Jurian nog wel eens helpen bij Willie Monden en Arjan van de Riet. Jurian: "Als er anderen bellen voor hulp, dan stuur ik ze meestal door naar Albert Oomen".

Tot slot:
Er zijn door Dams uit Zundert al vele bekers gewonnen. De bekers van het huidige seizoen worden gestald in de keuken, daarna komen ze in de schuur of ze gaan weg, tenzij het hele bijzondere bekers zijn. De ouders van Richard en vrouw Suzan komen ook nog wel eens kijken op de wedstrijden, maar dan voornamelijk op wedstrijden in de buurt van Zundert. Colinda, de vriendin van Jurian, komt meestal 's middags op de wedstrijden kijken en Petrik's vriendin Cindy zien we op vrijwel alle wedstrijden waar ze rijden.
Bij de twee Volvo's in de sportklassen zal het wel blijven, omdat deze twee al tijd genoeg kosten. Dat de reglementen in de loop van de jaren steeds scherper gesteld zijn, is volgens hen niet altijd ten goede gekomen aan de sport, behalve dan de veiligheidseisen. Jurian: "Maar de manier waarop de koppelingen voor 2004 gekeurd werden, sloeg ook nergens op. Ik vind het trouwens al vreemd dat de koppelingen gekeurd/afgeschermd moeten worden met een toerental onder de 3000.". Deze internetsite wordt wel in de gaten gehouden door alledrie, vooral de tussenstanden in de Competitie, de foto's en het algemene nieuws. Het "café" op de site wordt ook wel bekeken, maar ze vinden de reacties die daarin gezet worden niet altijd ten goede komen aan de sport. Richard: "Er is een chauffeur bij ons die heel vaak kijkt, en als er spannende zaken te lezen zijn, dan wil ik ook nog wel eens kijken."
Het liefst rijden de heren op zandbanen. Jurian: "De banden zijn gemaakt voor zandbanen. Omdat we niet gewend zijn om op de klei te rijden, rijden we liever op zandbanen". Richard: "Het liefst rijden we op wedstrijden tegen nieuwe tegenstanders, om te kijken waar we staan. Als we van tevoren al weten dat we winnen, vinden we er niet zo heel erg veel aan."