Tractorpulling.nl wintertoer

Arjan Naalden - Fiat F140 - 3,5 ton mega-sport Hypropullers
Arjan Naalden (monteur bij John Deere dealer) uit Sprundel hebben we eerder op de baan gezien in het jaar 2005 met een Fiat 850 in de 3,0 ton mega-sportklasse en diverse wedstrijden in de standaardklasse met een New Holland TS 90. Na 2005 werd het tijd voor iets nieuws en werd de motor van de Fiat 850 verkocht aan Stef Buiks. Arjan wilde een tractor die bij meerdere organisaties binnen eenzelfde klasse zou passen en wilde dus iets met een 6 cilinder gaan doen. Vandaar dat in de winter van 2005/2006 begonnen werd met de bouw van een Fiat F140. Arjan krijgt bij de bouw hulp van zijn neef Jordi Naalden (heftruck monteur) en Stefan Ros (werkzaam bij Martens tweewielers). Het was de bedoeling om met de 6 cilinder op de baan te komen in 2006, maar dat is helaas niet gelukt. Inmiddels is de bouw van de tractor ver gevorderd. De motor heeft een inhoud van 8,1 liter en dat is wat teveel voor de klasse waarin deelgenomen wordt, want daar geldt een limiet van 7 liter. Om die inhoud te verkleinen is de boring aangepast van 115 mm naar 106,8 mm. Inmiddels zitten er dus dikkere bussen in de motor en zijn er zuigers uit een Ford geplaatst. De cilinderkop hebben ze zelf wat bewerkt voor betere doorstroom en er zijn andere klepveren in gezet, maar verder is die origineel gebleven. Grotere kleppen in de cilinderkop is niet mogelijk, aangezien de boring is aangepast en er dus ook kleinere zuigers in zitten. Om alles goed passend te krijgen wordt de cilinderkop niet helemaal recht op het motorblok geplaatst, maar ietsje ernaast, anders komen de kleppen niet goed op de zuigers. De intercooler die op de Fiat komt hebben ze met Arjan van de Riet gemaakt, die voor het nodige laswerk heeft gezorgd. De brandstofpomp wordt een Bosch P-pomp met 14 mm plunjers van Brandjan van den Dikkenberg en er komt een Holset H3B turbo op de Fiat te staan. De spruitstukken op de motor hebben ze helemaal zelf gemaakt, maar over de inlaat zijn ze nog niet tevreden, die moet nog aangepast worden. De achterbrug is van een Fiat 850 en in de versnellingsbak is de 3e versnelling aangepast tot hoogste versnelling. In de koppeling zit een drukgroep van een vrachtwagen en die hebben ze zelf verzwaard. De 38" Michelin banden hebben ze samen met Bart Antens gesneden. Mocht het zo zijn dat ze met de snelheid niet uitkomen, dan hebben ze al 42" Michelin banden liggen. Het is de bedoeling om op de eerste competitiewedstrijd van de Hypropullers met de Fiat F140 op de baan te verschijnen in de 3,5 ton mega-sportklasse. Naast Arjan zullen ook Jordi en Stefan wel eens achter het stuur plaats nemen en dat zal dan gebeuren in de 4,5 ton mega-sportklasse. Hoe lang dit project staande houdt is niet bekend, aangezien de mannen wel de intentie hebben om door te groeien naar de Pro-Stock klasse.

Nagekomen: Vorige week is de schuur waar de Fiat in stond met de harde wind gedeeltelijk ingestort. De beplating was niet bevestigd aan de tractor. De schade aan de tractor is het frame, stuurkolom, dashboard, spatbord en er zit een gat in de waterpomp. Ondanks de schade proberen ze de tractor wel in Schijf op de baan te hebben.

Team Up & Down - Renault R98 - 4,0 ton superstandaard Trekkerslep
Dit enthousiaste team uit Staphorst bestaat uit de broers Arjan Bloemert (monteur van beroep), Henri Bloemert (chauffeur) en Roelof Bloemert (chauffeur) en Gert Kooiker (chauffeur), Bassie Uiterwijk (telekraanmachinist), Jan Boer (constructie bankwerker) en Albert Kooiker (bouwvakker). Jaren geleden begonnen de broers Roelof en Henri met een Ford Major mee te doen aan de Trekkerslep in de standaardklassen. In 2001 had broer Arjan zijn zinnen gezet op een Renault voor de superstandaardklasse. De vroegere superstandaard "Veluwse Mammoet" werd op de kop getikt. De motor in deze Renault is een MWM TD 228. Dat is een 6 cilinder met een motorinhoud van 6,2 liter. De tractor is inmiddels voorzien van andere cilinderbussen en er liggen zelf geflowde cilinderkoppen op de motor, die volgestort zijn met mortel. Voor de versteviging wordt gebruik gemaakt van een gordelplaat en de motor is ook voorzien van een verslepen nokkenas. De 3-plaats koppeling komt bij Aadri v/d Veeken vandaan. De versnellingsbak hebben ze zelf aangepast door zoveel mogelijk onnodig materiaal er uit te halen en er uiteindelijk twee versnellingen in over te laten die gebruikt kunnen worden voor de Trekkerslep. Dan is de Renault ook nog voorzien van een intercooler, die gevuld wordt met ingevroren antivries. De brandstofpomp is door Arjan van de Kolk (Prostock Rednex) klaargemaakt. Het is een Bosch P-pomp met 13 mm plunjers. Er staat een Holset HX 50 turbo op de Renault die het tot de 4 bar druk weet te brengen tijdens de trekpoging. Het toerental wordt ook goed benut, want die loopt tijdens de trekpoging meestal op tot de 5000. Afgelopen seizoen heeft de tractor 1 keer fikse schade opgelopen, namelijk op de wedstrijd in Zelhem. Ze hebben toen een compleet nieuw motorblok moeten monteren. De vaste chauffeur voor de Renault is Arjan. Iedere wedstrijd gaan ze met 4 of 5 man uit het team op pad. Het vervoer wordt dan verzorgd door de werkgever van Henri. Bij Henri thuis hebben ze een schuur ingericht om aan de tractor te kunnen sleutelen. Aan de schuur hebben de heren een fraai café gemaakt, alwaar na de wedstrijden geëvalueerd wordt en waar ook direct de videobeelden van de verreden wedstrijd bekeken wordt.
Voor 2007 wordt er niet veel aangepast aan de Renault. De tractor zal alleen voorzien gaan worden van schijfremmen, om hem zo wat beter in een rechte lijn over de baan te kunnen krijgen. De tractor zal komend seizoen weer uitkomen in de 4 ton superstandaard bij de Trekkerslep en misschien ook wel in de nieuwe te vormen klasse, namelijk de 3,8 ton superstandaard. Die nieuwe klasse zou dan gelimiteerd zijn tot 7 liter, alwaar de Renault mogelijk beter tot zijn recht komt.
Maar, het team zit niet stil. Op een gegeven moment waren ze met de Renault op een bepaald punt, dat ze eigenlijk meer wilden. Ze hebben veel gekeken naar tractoren om op te gaan bouwen, tot ze ineens een John Deere konden kopen van Jan Veijer. Deze John Deere 4430 heeft in het verleden al enkele keren meegereden in de 5 ton sport bij de Trekkerslep en deze hebben ze dan ook gekocht. Het is de bedoeling om de John Deere in de loop van het seizoen 2007 op te gaan bouwen en dan eind 2007 nog een keer mee op de baan te komen (als dat lukt). Het voordeel wat het team aan John Deere vind, is dat er veel gemakkelijker onderdelen voor te krijgen zijn dan bijvoorbeeld van een Renault. In afwachting van de beslissing van de Rijderscommissie Trekkerslep over de nog nieuw te vormen klasse tot 7 liter, heeft het team nog niet een definitief plan voor de motor. Van de tractor zoals die was bij Jan Veijer zal dan ook niet veel meer overblijven, aangezien het gewicht dan ook omlaag zal moeten. Wat er allemaal precies aan componenten op de John Deere komt te staan voor extra vermogen (brandstofpomp, turbo, intercooler, etc) is nog niet helemaal bekend, maar via hun eigen website zullen ze iedereen wel op de hoogte gaan houden in de komende maanden. Maar, ze zullen er uiteraard alles aan doen om er een verschrikkelijk sterke John Deere van te maken. Ook dit team heeft enkele belangrijke sponsoren, zoals Troost Transport en sierbestrating, Café Spoorzicht en Excluton steenfabriek. Komend jaar zullen we deze enthousiaste groep mannen weer op de diverse Trekkerslep wedstrijden op de baan zien verschijnen, in eerste instantie uiteraard met de Renault.

Easy Rider - Case International 7250 - 3,5 ton pro-stock NTTO
De broers Mark en Erik van Leijsen uit Den Hout/Oosterhout zijn de drijvende krachten achter dit team. Vanaf 1993 doen ze al mee aan Tractor Pulling en dat begon in de standaardklassen met Ford Majors en later ook een Ford 8000. Vanaf 2000 zijn ze een nieuw avontuur begonnen en maakten ze een Ford klaar voor de Superstandaardklasse bij de ITTC. De Ford had 2 turbo's en reed op diesel. Tot 2003 hebben ze met die tractor bij de ITTC gereden. Mark en Erik hadden er het meeste uit gehaald en meer was bijna niet mogelijk. De broers verkochten de motor van hun Ford aan David Joppe, de achteras, versnellingsbak en het frame werden verkocht aan Joost Laarakkers en ze gingen op zoek naar iets anders. Het liefst wilden ze iets voor de Prostock klasse en dan ook nog het liefst een tractor die qua motorinhoud dicht bij de limiet van de klasse zat. Via internet viel hun oog toen op de Prostock Défi uit Frankrijk, die te koop stond. Eind 2003 zijn de broers in Frankrijk gaan kijken naar de tractor en twee weken later hebben ze hem gekocht en gehaald. Ze kochten de complete tractor zonder de achterwielen. Diverse onderdelen van de tractor zijn hetzelfde gebleven als bij Défi. Zo zijn de motor, de cilinderkop (Hypermax), de brandstofpomp (Sigma pomp), de turbo en de spruitstukken nog steeds hetzelfde. Wel is de brandstofpomp voordat er mee gereden werd nog bij Columbus Diesel Supply in Amerika geweest, aangezien deze versleten was. De versnellingsbak hebben de broers wel aan laten passen door Peter Moerman. In Frankrijk reed de tractor met een zogenaamde 4-plaats Hays koppeling. Mark en Erik hebben daar voor 2006 een 4-plaats koppeling in gezet van Aadri van de Veeken. De achterbanden zijn de oude banden van de Finse Prostock van Pekka Herlevi. Mark en Erik hebben die banden nog wel weer opnieuw scherp gesneden. Verder is de zogenaamde Franse slag van de tractor af gehaald; zo hebben de broers onder andere de rolkooi vervangen, het frame en de koeling aangepast, goede steigerbegrenzers gemonteerd, het koppelingsframe vervangen, dashboard vervangen en het complete elektrische systeem vervangen.
Voor 2007 staan er enkele kleine aanpassingen te gebeuren. Zo worden er meer meetpunten gemaakt voor de datalogger om zo nog meer te weten te komen over de tractor en deze nog beter af te kunnen stellen. Ook wordt de waterinjectie gewijzigd door middel van andere kleppen, inblaasnozzles en wordt de smeerpomp voor de klok (achteras) mechanisch gemaakt in plaats van elektrisch, zodat er gewicht en stroom bespaard wordt. Op die manier kunnen ze meer gewicht verplaatsen en is er meer stroom beschikbaar voor de datalogger. Uiteraard zal er ook algemeen onderhoud plaatsvinden en wordt alles nauwkeurig nagekeken.
Mark en Erik zijn de eigenaren van de tractor en staan ook garant voor de financiën en voor het vele sleutelwerk aan de tractor. Ze hebben aan Verhoef Handelsonderneming uit Hooge Zwaluwe (www.truck-parts.nl) een goede sponsor. Tijdens het seizoen worden ze wel regelmatig geholpen door Joris Meeusen en sinds afgelopen seizoen gaat Niek van den Heijkant regelmatig mee naar de wedstrijden en die kunnen we zien als aspirant teamlid. Het is de bedoeling dat Easy Rider weer rijdt op de wedstrijd in Ahoy in maart 2007. Verder zullen we de tractor blijven zien op de NTTO B-divisie wedstrijden.

Gerrit Bultman - Ford 4630 - 3,0 ton sport Trekkerslep
Gerrit komt uit Elburg en is werkzaam als meelopend voorman bij een machinefabriek in Elburg. Deze baan vroeg afgelopen seizoen nogal veel tijd, waardoor we de tractor van Gerrit nauwelijks op een wedstrijd hebben gezien. De jaren ervoor was het een zeer succesvolle tractor, want de Ford 4630 (3 cilinder) is tot 3 maal toe "Slepper van 't Joar" geweest in de 3 ton sport bij de Trekkerslep.
Zo'n 8 jaar geleden is de broer van Gerrit begonnen met de sport, toentertijd met een Ford Major. Toen Gerrit een keer meedeed met die tractor, wilde hij er zelf ook eentje. Op een gegeven moment kocht Gerrit zelf een tractor, de Ford 4630. Samen met zijn vrouw Brenda werd er veel aan gesleuteld. In die tijd kreeg Gerrit advies van Gerrit van de Streek. Inmiddels helpt Brenda niet meer met sleutelen, aangezien er nu ook 2 kinderen zijn. Gerrit doet het sleutelen dus voornamelijk zelf.
Tot en met het seizoen 2005 was de Ford voorzien van een 3 cilinder Bosch A-pomp met 10 mm plunjers. Voor seizoen 2006 werd deze vervangen voor een 6 cilinder Bosch P-pomp, maar dat was nog niet succesvol. De tractor is voorzien van een Holset HX 35 turbo, die in seizoen 2005 ook nog eens tot 2 maal toe stuk ging, maar toen werd er ook met 5500 toeren gereden. Ook komend seizoen zal er weer met een hoog toerental gereden worden, maar niet meer dan 6000. In de winter van 2005 op 2006 is ook de versnellingsbak van de Ford aangepast, door de snelheid van de lage groep aan te passen. Ook de achterbrug is volledig leeg gehaald, waardoor het gewicht van de tractor rond de 2300/2400 kg is en er dus een aardige hoeveelheid verplaatsbaar gewicht is voor de 3000 kg klasse. Verder is de Ford voorzien van een koppeling van Vecoma, waarbij de originele drukgroep verzwaard is, met daaraan een eigengemaakt vliegwiel. Voor 2007 zal er opnieuw met de 6 cilinder P-pomp gereden gaan worden, waarin een nieuwe regelaar gezet zal gaan worden. Van deze brandstofpomp gaan dus 2 leidingen naar 1 cilinder. De plunjers zijn 12 mm en dat komt ongeveer overeen met 17 mm plunjers bij een brandstofpomp, waarbij 1 leiding naar 1 cilinder loopt. Daarnaast zal er voor 2007 een geflowde cilinderkop (door BFS uit Dronten) op de motor geplaatst gaan worden met daarbij ook grotere kleppen. Deze wordt eerst volgegoten met vulmortel. De huidige cilinderkop is nog geheel origineel. Ook de motorinhoud gaat vergroot worden. De boring van de cilinders is op dit moment 112 mm en dat zal 116 mm worden. Na aanpassing is de motor dus 3,54 liter aan inhoud. Dan komt er ook nog een geslepen nokkenas in de motor; naar een voorbeeld van de Ford van de Pro-Stock Snoopy. In 2007 zal de Ford niet meer voorzien zijn van een intercooler. Gerrit heeft nu 2 jaar met een intercooler gereden, maar verwacht dat de waterinjectie, die gemonteerd zit, al voldoende koelt in 2007. Het uitlaat en inlaatspruitstuk wordt ook nieuw gemaakt.
Naast het werk voor de Ford, is Gerrit ook organisator van de Trekkerslep in Doornspijk en verzorgt hij nogal eens werk voor andere tractor pullers, waaronder Lammert de Zwaan, Simon Lokhorst, Michiel Bonestroo, Gerard Hofstede en Kees Wajer (Pro-Stock White Crow, waarvoor hij zo'n 70 uur werk verrichtte). Door zijn werkzaamheden voor andere pullers kan hij voor een deel zijn eigen tractor rijden.
Het vervoer naar de wedstrijden wordt gesponsord door de werkgever van Gerrit. Het liefst zou hij zijn Ford nog iets versmallen om de tractor beter te kunnen laden en om de tractor ook rechter op de baan te houden. Maar, dat zal deze winter mogelijk nog niet gebeuren. Er is een hoop werk te doen, maar het is wel de bedoeling dat de Ford 4630 op de wedstrijd in Kamperveen (april 2007) weer op de baan staat.

Robin Verbocht & Ronald Bruynzeel - John Deere 7810 - 4,5 ton mega-sport Hypropullers
Robin (uit Roosendaal) & Ronald (uit Kruiningen) kennen elkaar omdat ze in Apeldoorn bij elkaar op school hebben gezeten. Bij toevalligheid werken ze vanaf 2001 allebei bij de John Deere dealer "Van Weele" in Wolphaartsdijk. Daarvóór heeft Robin nog een jaar bij een loonwerker gewerkt en heeft Ronald een jaar als monteur gewerkt in Amerika. Tot en met 2004 was Ronald nauwelijks bekend met de sport Tractor Pulling en had hij nog nooit met een tractor voor de sleepwagen gestaan. Robin hebben we al eerder mee zien rijden, onder andere op een John Deere 3120. Toen er in het voorjaar van 2004 bij "Van Weele" een motorkap van een John Deere 7710 in stukken gesneden zou gaan worden, staken Robin & Ronald daar een stokje voor, want je weet nooit waar dat nog eens voor te pas gaat komen. En, zo kwam van het een het ander. De heren hebben in de loop van 2004 diverse componenten bij elkaar gezocht om een John Deere van op te kunnen bouwen. Zo werd in oktober 2004 bijvoorbeeld een koppelingshuis van een John Deere 4020 in Amerika gekocht, toen Robin & Ronald daar voor vakantie waren. Dit is een betrekkelijk licht koppelingshuis en die zijn in Nederland niet veel te vinden. In het seizoen 2005 werden vele wedstrijden bezocht om kennis en informatie op te doen. Zo werd er veel gesproken met John Deere rijders.
De tractor van Robin en Ronald heeft voor het eerst op de wedstrijd in Wouw 2005 op de baan gestaan. De motor in de tractor is een motor die ligt in een John Deere 7810 of de 8000 serie. Dat is een motor met een inhoud van 8,1 liter. Voorlopig wordt er aan die motorinhoud niets veranderd. De cilinderkop was afgelopen seizoen nog origineel. Bij dit type motor hoort al een vrij goede cilinderkop, maar voor 2007 wordt een cilinderkop geflowed door BFS uit Dronten. De spruitstukken die afgelopen seizoen gebruikt werden waren nog originele John Deere spruitstukken. Voor 2007 zullen deze aangepast gaan worden. De versnellingsbak is het afgelopen seizoen het zwakke punt gebleken. Het is een bak van een John Deere 4040, die ze zelf aangepast hebben. In 2006 resulteerde dat uiteindelijk in diverse schades en veel kosten. Voor 2007 laten ze nieuwe assen en tandwielen uit Amerika komen die als het goed is veel steviger zijn. De koppeling die in de tractor zit is een 3-plaats PJ. Deze zal voor 2007 mogelijk nog wat verzwaard moeten worden met zwaardere veren. De John Deere is verder voorzien van een Bosch P-pomp met 14 mm plunjers van Steven v/d Steeg. De turbo die aan de gang gehouden wordt is een Holset HX 60. Of de turbo voor 2007 aangepast moet worden is nog niet bekend. Op de tractor staat ook een intercooler, in eerste instantie een zelfgemaakte op basis van water/lucht, maar vanaf het Nederlands Kampioenschap in Stroe staat er een aluminium intercooler op de tractor. Deze intercooler bleek al direct voor een beter resultaat te zorgen. Afgelopen seizoen werd er nog met 38" banden gereden. Daar hebben ze de versnellingsbak dan ook op aangepast, maar als nu blijkt dat de John Deere straks te langzaam gaat, dan zouden er nog 42" banden gemonteerd kunnen worden. De banden staan er al voor klaar.
Het sleutelen aan de tractor gebeurt bij "Van Weele". Ze hebben daar een deel waar de tractor kan staan en ze mogen van de werkgever alle gereedschappen gebruiken. Robin & Ronald hebben een aantal belangrijke sponsoren, namelijk "Van Weele", "Oliecentrale Nederland", "Brocantiek La Nostalgia" en "Matthijssen Engeneering". Het sleutelen aan de tractor doen ze voornamelijk met zijn tweeën, maar af en toe helpt de vader van Ronald ook mee. Als alles mee zit dan is het de bedoeling dat de John Deere al in maart 2007 op de baan gaat verschijnen op de wedstrijd in Loosbroek.

Richard Kruimelaar - Ford 6500 - 4,0 ton pro-stock TSTA
Zo'n 14 jaar geleden is Richard Kruimelaar (metaal bankwerker) uit Wierden begonnen met een Ford Super Major in de standaardklasse. Toen lag er een D365 motor in van 5,9 liter. Na 1 jaar mee te hebben gereden in de standaardklasse, wilde Richard wel meer en hij besloot met de tractor mee te gaan doen in de superstandaard klasse bij de Trekkerslep, inmiddels is het type van de Ford gewijzigd in een 6500. Richard wordt bij het sleutelen regelmatig geholpen door Ronny Smeenk. Afgelopen seizoen werd er nog steeds met een D365 motor gereden, maar die was inmiddels wel vergroot tot 6,2 liter inhoud. Eigenlijk is dat dan hetzelfde als een D380 motor van Ford. De motor staat tegenwoordig tijdens de wedstrijden afgesteld op rond de 5000 toeren. De versnellingsbak en de achterbrug zijn nog origineel, maar de tandwielverhouding in de versnellingsbak is wel veranderd, waardoor er 1 versnelling is, waar de tractor mee op de baan kan rijden. Verder is de Ford voorzien van een 2-plaats koppeling van PEJ. De cilinderkop op de motor heeft Richard zelf voorzien van grotere kleppen, net als de zuigers die hij zelf aangepast heeft voor een lagere compressie en de bijbehorende klepuitsparingen. De Ford is voorzien van waterinjectie en Richard heeft een zelfgemaakte intercooler gemonteerd op basis van lucht/water. De turbo op de tractor is een Holset 4LGK. Tot halverwege het afgelopen seizoen werd er gereden met een Bosch P-pomp op de tractor, die door Martin van Echtelt voorzien was van 13 mm plunjers. Toen het kampioenschap bij de TSTA (de organisatie waar Richard inmiddels bij rijdt) binnen was, is Richard begonnen met een experiment, wat uniek is in de Tractor Pulling, namelijk het monteren van 2 brandstofpompen. Er staan nu twee 6-cilinder P-pompen op de tractor met de originele plunjers. Op de wedstrijd in Ambt-Delden leidde dit tot een op hol geslagen brandstofpomp. De reden voor twee brandstofpompen in plaats van een 12-cilinder brandstofpomp zijn de kosten. Met twee 6-cilinder pompen ben je goedkoper uit. Door de twee brandstofpompen is ook de turbodruk omhoog gegaan, namelijk richting de 5,5 bar. Hierdoor is de turbo inmiddels aan het einde van zijn lagers. Voor 2007 is het de bedoeling dat er een Holset HX 60 turbo op de tractor komt. Daarnaast zal er een compleet nieuwe motor in de Ford gelegd worden, namelijk een originele D380 motor met een inhoud van 6,2 liter. De cilinderkop zal geflowed worden en voorzien van grotere kleppen. Daarnaast zal de koppeling verzwaard worden tot een 3-plaats en zal het spruitstuk voorzien worden van een intercooler. En, dan zal uiteraard ook de combinatie van de twee brandstofpompen goed nagekeken en afgesteld gaan worden. Kortom: een heleboel wijzigingen die op stapel staan. De Ford 6500 heeft ook een naam gekregen, namelijk Troublemaker. Volgens Richard een naam met een dubbele betekenis. Als de tractor goed loopt dan is het een Troublemaker voor de andere rijders in de klasse en als die niet goed loopt dan is het een Troublemaker voor Richard zelf.
In de eerste jaren werd de Ford veelal ingezet op de Trekkerslep wedstrijden, maar inmiddels wordt hij gebruikt om bij de TSTA mee te doen in de competitie. Op dit moment rijdt Richard dan ook alleen nog TSTA-wedstrijden en wedstrijden van de Trekkerslep wanneer er geen TSTA-wedstrijd is. De concurrentie is niet altijd heel groot op de wedstrijden van de TSTA, aangezien die wedstrijden veelal op de zondagen zijn en dan zijn de tractoren van de Trekkerslep er niet bij. Een overstap naar bijvoorbeeld de NTTO A-divisie, net zoals Arjan van de Kolk (ex-slepper), ziet Richard niet echt zitten. Het niveau is erg snel gegroeid aldaar en dan kost het gewoon erg veel om in te stappen. Op dit moment moet Richard alles zelf betalen, maar hij heeft wel sponsors die dan diensten of materialen ter beschikking stellen. Zo kan hij altijd terecht bij zijn werkgever en tevens hoofdsponsor Wilberg metaal in Wierden. Daarnaast hebben ook Kamphuis spuit- en straalbedrijf uit Nijverdal en Installatiebedrijf G.J. Jansen uit Vroomshoop het nodige betekend. Richard maakt af en toe ook nog wel eens onderdelen voor anderen, vaak in ruil voor onderdelen of iets dergelijks, zoals voor Martijn Mogezomp (Deutz 13006) en Dick Gerrits (Ford 8100). En, naast het sleutelen aan zijn Ford is Richard sindskort ook commissielid van de TSTA. De TSTA zorgt voor een competitie in al hun standaard en niet-standaard klassen.
We zullen de Ford 6500 van Richard weer op de baan zien op de eerste TSTA-wedstrijd van 2007.

Joan de Visser - International 1246 - 3,5 ton super-sport NTTO
Joan de Visser komt uit Aagtekerke (Zeeland) en runt daar een autobedrijf. Vanaf 2000 is Joan mede eigenaar geworden van autobedrijf Dekker; tot en met 2006 waren er 2 bazen, maar vanaf 2007 is het bedrijf overgedaan aan Joan. Het is een goed lopend bedrijf met 5 full time monteurs. Van oorsprong zit er wel landbouw in Joan's bloed, want zijn vader was akkerbouwer, maar die heeft enige tijd geleden zijn land verkocht aan een projectontwikkelaar. Bezeten van tractoren werd de wedstrijd in Aagtekerke regelmatig bezocht en op een gegeven moment wilde Joan zelf ook meedoen. Aangezien zijn vader altijd al met International reed, werd dat dan ook een International. De eerste tractor was een vierwiel aangedreven International 1246 voor de standaardklassen. Toch wilde Joan wat meer en hij besloot om een tractor op te gaan bouwen voor de super-sportklasse. Ergens in een bos in België werd een tweewiel aangedreven International 1246 gevonden. Deze 6-cilinder werd voor het seizoen 2005 aangepast voor de 3,5 ton super-sportklasse. Joan wordt hierbij onder andere geholpen door Leander Dekker, die werkt bij een constructiebedrijf en hij kan daar het nodige werk doen, zoals aluminium lassen. De originele motorinhoud van een International 1246 is 5,9 liter en aangezien een inhoud van 7 liter toegestaan is in die klasse, werd besloten om de inhoud te vergroten van de Inter. De boring werd aangepast van 99,5 naar 106,5 mm. Daarmee komt de motorinhoud dus op ongeveer 6,8 liter. Door deze aanpassing zijn de bussen wel erg dun geworden en is het ook maar de vraag of alles het wel uithoudt. Voor 2005 werd de tractor voorzien van een koppeling van Aadri van de Veeken. De versnellingsbak heeft Joan zelf aangepast door een tandwiel wat te verzetten. Hierdoor zijn er momenteel twee versnellingen waar in gereden kan worden. Ook de intercooler die op de tractor staat is zelf gemaakt en is op basis van lucht/water. In 2005 stond er een Bosch P-pomp met 13 mm plunjers op de tractor bij Martin van Echtelt vandaan. Voor 2006 werd de pomp vervangen door een Bosch P-pomp met 14 mm plunjers bij Brandjan v/d Dikkenberg vandaan. De turbo die op de tractor staat is een Holset H3B. De nokkenas in de motor werd verslepen door Jan Burggraaf. Tot en met afgelopen seizoen werd er nog met de originele, onbewerkte cilinderkop gereden. Er zaten alleen grotere kleppen in. Voor 2007 wordt een andere cilinderkop van betere luchtdoorstroming voorzien (flowen) door Barend Huybrechts (Pro-Stock Rocky). Op het Nederlands Kampioenschap van de NTTO in Stroe 2006 is het uitlaatspruitstuk ontploft van de Inter. Die was gemaakt van een uitlaatpijp van een auto. Voor 2007 wordt dit spruitstuk vervangen door een roestvrij staal exemplaar. Ook de koppeling zal aangepast worden. Er zit op dit moment 11 inch in en dat wordt 12 inch. Tot slot zal ook de versnellingsbak aangepast worden. Joan is van plan om zonder olie in de bak te gaan rijden.
Voordat de tractor op de baan zal verschijnen, zal die eerst nog voor de eigen waterrem gaan. Vorig jaar is die ook gebruikt om de tractor beter af te stellen. Zo is op basis van de waterrem de turbo wat aangepast en werd de intercooler verbeterd. Ook de temperaturen op de verschillende punten worden met die tester bekeken, zodat een en ander niet te heet wordt en niet te koud blijft. Het is de bedoeling dat de International 1246 op de wedstrijd in Meijel (9 april) weer op de baan staat.

Bart en Jan van den Hardenberg - Zetor 10111 - 3,8 ton sport Trekkerslep
Bart en Jan van den Hardenberg komen uit Elspeet/Nunspeet. Jan is medewerker R&D bij Alpuro, alwaar hij zich bezig houd met alles op het gebied van de kalverhouderij. Bart heeft een eigen revisiebedrijf waarbij hij ook draai- en freeswerk doet en hij verzorgt onderhoud aan machines bij diverse bedrijven. Jaren geleden zijn Bart en Jan mee gaan doen aan Tractor Pulling met een Nuffield in de 2,5 ton, die thuis ook nog gebruikt werd voor wat werk om de deur. Op een gegeven moment liepen ze tegen een betaalbare Zetor aan, die ze wilden gaan gebruiken voor de sportklasse. Toen ze met die tractor begonnen zat ook Jacco van de Werfhorst nog in het team, maar Jacco is wegens drukke werkzaamheden afgelopen jaar gestopt met zijn aandeel in het team.
De Zetor hebben ze bij aanschaf direct helemaal kaal gesloopt van 4600 naar 2600 kg, om op die manier ook voldoende verplaatsbaar gewicht te hebben in een 3,5 ton sport bij de NTTO of de 3,8 ton sport bij de Trekkerslep. Voordat ze mee gingen rijden op wedstrijden werd eerst de brandstofpomp vervangen voor een Motorpal van een nieuwer type, namelijk van een Zetor 8540. Hiervan is de plunjer groter dan bij een Zetor 10111 en heeft dan ook meer opbrengst. Na seizoen 2004 zijn de heren tijdelijk gestopt, aangezien de tijd wat minder werd, Jan ging een huis bouwen en er moest wat anders verzonnen worden, want er ging vaak wat kapot. In 2005 hebben Bart en Jan een Bosch P-pomp met 13 mm plunjers op de 4 cilinder Zetor gezet; een fabrikaat van Brandjan v/d Dikkenberg. Verder is de inhoud van de motor destijds vergroot van 4,4 naar 5,5 liter door de boring per cilinder te vergroten van 110 mm naar 121 mm. De zuigers hebben ze speciaal laten maken voor deze nieuwe boring. Daarnaast staat er een lucht-op-lucht intercooler in de tractor en is de motor toen voorzien van een Holset HX-50 turbo (22x67). De dubbelplaats koppeling en de spruitstukken zijn zelf gemaakt. De versnellingsbak is nog origineel en de dualpower is verzwaard. In 2005 hebben Bart en Jan de jubileumwedstrijd in Doornspijk gereden en vervolgens zo'n 15 wedstrijden in 2006, allen bij de Trekkerslep, aangezien bij de NTTO geen P-pomp gebruikt mag worden op een 4 cilinder. Afgelopen jaar was voor de broers een jaar met wat tegenslagen. Zo gingen de stoterstangen kapot in Nunspeet. Toen dat gemaakt was ging het vliegwiel los, waarna de Zetor dus weer doormidden moest. Daarna bleken ook nog eens de drijfstangen krom te zijn. Volgens Bart en Jan zijn de stukken onder andere te wijten aan het toegenomen vermogen, onder andere door de P-pomp. De turbo werd in 2006 ook vervangen voor een Holset HX-55 VGT, afkomstig van een Iveco vrachtwagen, doordat met de andere turbo al bijna 5 bar werd gehaald. De HX-55 is een variabele turbo, waarbij het opbouwen van de turbodruk iets langer duurt. In 2006 is er ook een rolkooi op de tractor gekomen en werd het toerental van de tractor op ongeveer 3000 afgesteld.
Voor 2007 zijn er wel wat plannen. Het is bijvoorbeeld de bedoeling om de vrachtwagen (het vervoer naar de wedstrijden) op te knappen. Voor de tractor staan ook nog wel wat wijzigingen in gedachten. Zo willen Bart en Jan een toerenteller op de tractor maken, zodat ze beter kunnen zien op welk moment ze de dualpower moeten gebruiken (onder belasting terugschakelen). Daarnaast willen ze waterinjectie gaan monteren en mogelijk een intercooler erbij zetten. Dan is het de bedoeling om de brandstoftank onder de motorkap vandaan te halen, om daar wat meer ruimte te maken en Bart en Jan willen de tractor nog eens van een nieuw verflaagje voorzien. Ook de betrouwbaarheid van de tractor moet beter worden, zo zal de afstelling van de turbo veranderd worden. De turbo staat nu afgesteld op 3 bar, maar dat willen ze verhogen naar 4 bar (de variabele turbo die nu gemonteerd staat). Komend seizoen zullen Bart en Jan wederom voornamelijk te zien zijn op de wedstrijden van de Trekkerslep in de 3,8 ton (wordt 3,5 ton), omdat dat een klasse is die steeds leuker gevuld wordt met tractoren.
Naast het werk aan de eigen tractor doet Bart (voor zijn eigen bedrijf) ook veel werk voor tractoren van andere pullers. Zo komen er regelmatig Ford, International en Massey Ferguson cilinderkoppen in de werkplaats van Bart voor tractoren in de sport- en super-sportklassen. In de afgelopen 2 jaar zijn er zo'n 30 door Bart onder handen genomen. Het gaat hier dan voornamelijk om het monteren van grotere kleppen, klepuitsparingen maken en het afdraaien van zuigers.
Het is de bedoeling dat de Zetor van Bart en Jan op 2e paasdag 2007 op de wedstrijd in Marle aan de start staat.