Tractorpulling.nl wintertoer

Van Dijk - Deurne
Op 15 september 2002 reden ze hun laatste wedstrijd. De 2 decennia ervoor waren ze onafgebroken succesvol op Tractor Pulling wedstrijden en wisten ze vrijwel iedere wedstrijd podiumplaatsen te halen. Sterker nog: op heel veel wedstrijden eindigden ze op de eerste plaats. De tractoren waar ze mee reden waren een Vrije Klasse tractor met de naam Max III, een pro-stock Ford 9600, een Ford 8401 in de 4,5 ton sportklasse, een Ford 8970 en een New Holland 8870 in de 4,5 ton super-sport en een Massey Ferguson 2805 in de 7,5 ton standaardklasse. We hebben het natuurlijk over "Van Dijk" uit Deurne.
In de winter van 2002 op 2003 besloot John van Dijk om (tijdelijk) te stoppen met Tractor Pulling en meer tijd te besteden aan zijn bedrijf: Van Dijk Heavy Equipment (import-export). Of, misschien kun je het beter zien als dat het bedrijf toentertijd meer tijd van hem vroeg. Sindsdien is John veelvuldig te vinden buiten de Nederlandse grenzen en wel in Amerika, Azië en het Midden Oosten. Gemiddeld genomen is hij nog maar een aantal weken per jaar in Nederland, dus erg weinig tijd voor de sport Tractor Pulling.
De laatste jaren is de markt voor het bedrijf verschoven. Vroeger was de handel in tractoren groot met soms wel 80 tot 100 tractoren per week, tegenwoordig is daar nauwelijks nog geld mee te verdienen omdat tweedehands tractoren te duur blijven gezien de sterke Euro. Nu wordt er veel meer gehandeld in zware grondverzetmachines. Op dit moment worden er veel machines uit Amerika naar het Midden Oosten verhandeld door "Van Dijk". Bedrijven uit het Midden Oosten willen niet graag zaken doen met Amerikanen en daarom zit "Van Dijk" daar dus tussen. Het bedrijf is gevestigd in Deurne, maar veel van de machines worden rechtstreeks verhandeld tussen de verschillende landen zonder dat ze in Nederland komen. In de werkplaats in Deurne worden wel tractoren en machines gerepareerd en gereviseerd. In totaal werken er zo'n 15 personen bij "Van Dijk".
De personen met wie John van Dijk de laatste pulling-jaren op de wedstrijden verscheen waren Willem de Wit en Marc Verbakel. Beide zijn ook werkzaam bij "Van Dijk" en Marc was veelal degene die sleutelde aan de pulling-tractoren. Zowel Willem als Marc zijn inmiddels gaan samenwonen en druk met het gezin en thuisfront, waardoor de tijd om te sleutelen ook veel minder is. Als ze ooit nog weer op de baan verschijnen, dan zal dat in het begin eerst met één tractor zijn. De andere tractoren worden misschien wel opgenomen in het "museum" bij het huis van John van Dijk. Maar, of ze ooit terug komen is de vraag. De kriebels zijn er nog wel, maar de tijd…

Bad Boy's Toy - Bakel
Deze Massey Ferguson 1150 komt uit in de Pro-Stock klasse bij de NTTO en rijdt zowel in de A-divisie (chauffeur, sinds 2004, Karin Hendriks) als de B-divisie (chauffeur Rene Manders). Rene is destijds samen met een kameraad begonnen met een Ford Major in de standaardklasse te gaan rijden. Die kameraad werd het teveel en toen heeft Mark van Ansem die positie in genomen. Later werd de tractor een Ford 8000 die omgebouwd werd tot Pro-Stock en als type Ford TW-15 kreeg. Rene en Mark hebben met die tractor een aantal jaren succesvol gereden. In 1999 besloot Rene zijn aandeel in de Ford te verkopen aan Mark. In die periode heeft Rene getwijfeld tussen de bouw van een eigen tractor of een andere sport op te zoeken, met stock cars. Rene besloot om toch bij Tractor Pulling te blijven. Bij "Van Dijk" uit Deurne heeft Rene toen een Massey Ferguson 1100 weten te bemachtigen. Die tractor is als basis gebruikt voor de huidige Pro-Stock, een Massey Ferguson 1150. Hierbij moet je wel weten dat een Massey Ferguson 1100 een 6 cilinder is en een Massey Ferguson 1150 een 8 cilinder. Het plaatwerk en de spatborden hebben ze in Canada gekocht en komt van de aldaar pullende "Underdog". In 2001 kwam de MF 1150 voor het eerst op de baan bij de NTTO B-divisie en was daarmee de eerste V8 Pro-Stock van Europa. De tractor is momenteel voorzien van een Kiki Dieselpomp met 12 mm plunjers met een opbrengst van 650 CC en een Holset HX 80 turbo. De versnellingsbak en differentieel is aangepast bij Moerman, waarbij het buitenhuis nog steeds van MF is. De koppeling is gemaakt door V/d Veeken. De tractor rijdt zonder intercooler, maar met waterinjectie. Tijdens de run maakt de tractor zo'n 5200 omw/min. Seizoen 2005 had zo zijn tegenvallers voor Bad Boy's Toy. Het begon al in maart in Ahoy, alwaar grote schade ontstond: een gat in het motorblok. Er is toen een fellere nokkenas in de motor gezet, die op de buitenwedstrijd in Wierden vast liep. Ook waren er problemen met de nieuwe voeringen in de koppeling. Telkens na één wedstrijd waren deze helemaal versleten en moesten er weer nieuwe in. Achteraf bleken de nieuwe voeringen niet geschikt en zijn er weer van het oude type in gezet. In Bakel bleken na de run krukas en zuigers kapot te zijn. Met deze gebeurtenissen was een hele goede klassering in 2005 niet echt haalbaar. Het team verkoopt de kapotte motorblokken voor geïnteresseerden. Zo kocht Reinout van Thiel er eentje voor € 100,- die nu dient als plantenbak in de tuin, alwaar 8 geraniums in staan. Rene heeft nog 4 goede motorblokken op "voorraad", voor het geval dat…, maar we hopen natuurlijk dat die niet nodig hoeven te zijn.
Voor 2006 willen ze een nieuw chassis gaan bouwen, aangezien het huidige chassis op bepaalde delen niet meer recht is wegens ongelukkige landingen van de voorwielen. Het huidige chassis is nu 2 jaar oud. Ook zijn er nieuwe banden besteld bij een bandensnijder uit Denemarken. Het worden "double-cut" banden. Ook wordt er een compleet nieuw motorblok opgebouwd met speciaal gemaakte zuigers; bij wijze van experiment (aldus Rene). Naast de tractor wordt er ook gewerkt aan het vervoer. Zo wordt er een compleet nieuwe touringcar ingericht, waarna de oude verkocht zal gaan worden.
Naast Rene Manders en Karin Hendriks bestaat dit team uit nog een heleboel personen. Op hun eigen website: www.badboystoy.nl staat welke personen dit zijn. De belangrijkste zijn toch wel Eric Manders, die het hele jaar heel veel werk verzet voor de tractor en Louis van Duinhoven, die gedurende het seizoen vrijwel iedere avond komt helpen. De website wordt volledig bijgehouden door Karin, die ook zorg draagt voor de PR. Het team heeft jammergenoeg geen financiële sponsors, maar komt met materiaalsponsors en een klein budget toch al erg ver. Natuurlijk zijn (nieuwe) sponsors altijd welkom.
Rene Manders is redelijk gebonden aan de huidige tractor, maar als hij ooit met een 6 cilinder zou gaan rijden, dan zou het een Massey Ferguson worden met een Cummins motor, bijvoorbeeld MF 9240. Komend seizoen kunnen we de MF 1150 in ieder geval weer op de baan zien in zowel de A-divisie als de B-divisie van de NTTO.

Marc Franken - Etten-Leur
Marc kennen we als deelnemer bij de Hypropullers, maar ook als iemand die regelmatig berichten achterlaat in het Cafe op deze site. Daarnaast maakt hij deel uit van de Technische Commissie van Stichting de Hypropullers sinds de oprichting in 2000. De eerste tractor waar Marc vroeger mee in aanraking kwam bij onze sport was de Massey Ferguson 185 van David van Sprundel, alwaar Marc toentertijd veel kwam. Toen Marc rond zijn zeventiende Kees en Eddie van Eekelen leerde kennen kwam hij ook in aanraking met International. Kees reed toen met een International 624, alwaar later een motor van een 824 in kwam te liggen. Vervolgens kwam Marc met een eigen tractor op de baan, een McCormick 654 met een motor van een International 624. Deze tractor kwam eerst uit in de standaardklasse, maar toen er sportklassen kwamen, ging Marc samen met zijn vriendin Barbara in de mega-sportklasse rijden. Tot en met 2001 heeft hij met die tractor deelgenomen in de mega-sportklasse 2,5 ton. Aangezien de motorkap vrij laag zat bij de tractor, heeft er nooit een turbo op gezeten. In 2001 is Marc begonnen met de bouw van een gehele nieuwe tractor. De reden dat het relatief lang duurde voordat de tractor op de baan kwam, was dat er destijds veel werkzaamheden waren bij zijn werkgever Huijben en dat er bij zijn ouders in de loods niet gelast kon worden. Dit gaf dus nogal eens problemen met de verdere ontwikkeling. Toen Marc de nieuwe McCormick motorkappen zag, wist hij het zeker: "Die moet ik hebben!". Via Smeekens/Peeters wist Marc aan een polyester motorkap te komen van een Case MX 100 C, waarvan hij een McCormick MC 115 heeft gemaakt. Voor deze tractor werd een motor van een International 845 gebruikt met een boring van 100 mm en een slag van 140 mm en werd voorzien van een 8-cilinder P-pomp met 13 mm plunjers (door Albert Oomen), waarvan 4 cilinders niet gebruikt worden. Er kwam een Holset H1E turbo op. De cilinderkop werd voorzien van grotere kleppen, waardoor de kleppen op/in de cilinderbussen kwamen te liggen. De versnellingsbak is een originele bak van een International 824 en de koppeling is een 3-plaats PEJ. Voor seizoen 2005 werd de cilinderkop geflowed door Barend Huijbrechts (Rocky) en werd er een ander uitlaatspruitstuk gemaakt door Rob de Groen, waardoor er een Holset HX50 turbo gemonteerd moest worden, waarbij de aanzuiging ook veranderd werd. De interkoeler is gemaakt door Robert Oomen en die wordt gevuld met ingevroren koelvloeistof. Afgelopen seizoen heeft Marc geen enkele wedstrijd van de Hypropullers gemist. Voor komend seizoen wil Marc mogelijk de brandstofpomp nog wat anders afstellen, aangezien de temperaturen in 2005, na de montage van een ander spruitstuk en turbo, nogal wat hoog waren. Ook wordt de interkoeler ingepakt. Hier komt een isolatiemantel omheen voor nog optimalere temperaturen. De tractor staat nu niet meer bij zijn ouders maar op zijn werk (Huijben 4x4 in Etten-Leur), doordat zijn werkgever door een operatie langdurig in het ziekenhuis is beland. Marc is dus erg veel bij Huijben te vinden, waardoor het bedrijf open kan blijven als de vader van de werkgever zijn zoon wil bezoeken. Deze plaats is wel ideaal om te sleutelen, aangezien alle gemakken en gereedschappen zo voor het grijpen liggen. Marc kenmerkt nog de collegaliteit binnen zijn klasse. Zo brak op de wedstrijd in Hagestein de trekhaak onder de tractor vandaan. In eerste instantie was het niet de bedoeling om de volgende dag weer te rijden op een andere wedstrijd, maar met stimulans en veel hulp van onder andere Ronald Bartels zijn ze tot in de nacht bezig geweest om een hele andere trekhaakconstructie te maken. De volgende dag stond de tractor dus weer op de baan.

Ronald Bartels - Sprundel
Ronald is een rijder bij de Hypropullers met een John Deere 2130 in de 2,5 ton mega-sportklasse. Samen met zijn vader runt hij het bedrijf Bartels Montage in Sprundel. Met dit bedrijf wordt zo'n 80% van het werk verricht voor het waterschap, namelijk het maken van aluminium afdekkingen, RVS laswerkzaamheden en constructiewerk. Ooit begon Ronald op een wedstrijd met een Lamborghini van zijn opa in de 2,5 ton standaardklasse, alwaar hij zo'n 3 jaar mee heeft gereden. Het grootste succes met deze tractor was een derde plaats op het Open Nederlands Kampioenschap in Sevenum in de 2,5 ton sportklasse. Eigenlijk deed Ronald mee in de standaardklasse, maar door het grote verschil met de andere tractoren (en de opgesneden banden) moest Ronald noodgedwongen naar de sportklasse. Doordat Ronald altijd veel bij het bedrijf Martens in Oudenbosch kwam, kwam hij in aanraking met Arnold Martens en Gijs Lauwerijssen en daardoor aangestoken met het merk John Deere. Toen Ronald een John Deere 2130 op de kop kon tikken was er eerst het idee om in de hobby-sport te gaan rijden, maar door de beperking van de brandstofpomp leek dat niets, dus werd het mega-sport. De 2130 is op dit moment voorzien van een cilinderkop van een 6-cilinder, waarvan 2 cilinders zijn afgezaagd. Het is een kop met 4 kleppen per cilinder, waarvan de kleppen nog origineel zijn. De motor is van zichzelf al 4,5 liter. Er zit een 6 cilinder brandstofpomp Bosch-P op. Als turbo is een Holset HX 50 gemonteerd. Er zit een 3-plaats 12 inch koppeling in. Als interkoeler wordt gebruik gemaakt van een stalen bak met koperen pijpjes, waar voor de eerste run ijs in gaat. Om in de 2,5 ton te komen en verplaatsbaar gewicht te hebben, is er heel wat gewicht van de achterbrug afgefreesd. Al het draai- en freeswerk doen ze zelf evenals het lassen van bijvoorbeeld aluminium. Ook voor collega's in de sport wordt bij Bartels Montage regelmatig het een en ander vervaardigd.
In eerste instantie was Ronald niet van plan om drastische veranderingen door te voeren voor 2006, maar toen hij via Gijs Lauwerijssen de (in bouw zijnde) John Deere van Peter Martens kon kopen, werd het verhaal anders. Het is de bedoeling om met dezelfde motor en achterbrug te gaan rijden, maar het uiterlijk zal anders zijn. Ook probeert Ronald nog meer gewicht te besparen om de mogelijkheid te hebben meer gewicht voorop de tractor te hangen. Zo wordt er nog meer van de achterbrug afgefreesd (zo'n 60 tot 70 kg). Ook ligt er al een nieuwe motorkap (John Deere 6220) en wordt er druk gebouwd aan een nieuw frame. Ook zal er een andere interkoeler gemaakt worden met een aluminium element als basis, waarmee onderzocht zal worden of dat beter koelt. Ook zullen er nieuwe banden gemonteerd gaan worden: Michelin 18.4x38, waardoor de Good Year 20.8x38 vrij komen.
Als de verbouwing klaar is, zullen de overtollige John Deere onderdelen mogelijk verkocht gaan worden. Ronald wordt veel geholpen door Sander van de Korput en Mark Lauwerijssen. Samen met de tractor van Martens/Lauwerijssen worden ze in hun regio ook wel het "Turtle team" genoemd. Komend seizoen zullen deze tractoren er nagenoeg gelijk uit zien, al is de andere tractor dan een 6 cilinder.

Gerrit Nieuwkoop - Wijk en Aalburg
Gerrit is een "verzamelaar" van antieke Case tractoren sinds 1992. Als je op onderstaande foto's kijkt, zul je zien wat hij zoal heeft staan. Om de hobby te financieren heeft Gerrit veel gehandeld in oldtimer tractoren (waaronder veel Case), die voornamelijk uit de Verenigde Staten en Canada gehaald werden. Wat hij nog graag aan zijn verzameling zou willen toevoegen is een Franse Case Vierzon. Sinds dat er met oldtimers wordt getrokken in Almkerk is Gerrit actief met de sport. Met een Case 1030 besloot hij toen vaker te gaan deelnemen in de 4,5 ton standaardklasse. Dat is een 6 cilinder zonder turbo met een motorinhoud van zo'n 7,5 liter. Aangezien het veelal moeilijk was om overal mee te doen met een tractor in de standaardklasse (op standaardwedstrijden word je nogal eens uitgeloot), besloot Gerrit om een Case voor de sportklasse te gaan bouwen. Het werd een Case 870 Agri King; een 4 cilinder met turbo die van zichzelf al bijna 5,5 liter is (boring 117 mm, slag 127 mm). Afgelopen seizoen zagen we de tractor in Hagestein (vrijdag 1 juli) voor het eerst op de baan in de 3,5 ton sportklasse. Opvallend was de verschijning al direct, aangezien de 2 voorwielen kort bij elkaar zitten (zogenaamde Rocrop). Er wordt nog gebruik gemaakt van de originele koppeling en versnellingsbak, maar ook de originele spruitstukken. Als turbo staat er een Holset HX 40 op en de brandstofpomp is een Bosch A-pomp met 10 mm plunjers. De cilinderkop heeft Gerrit zelf geflowed, door de cilinderkop van de White Crow (prostock) als voorbeeld te nemen. De motor is voorzien van originele zuigers en bussen. Met de tractor kun je tijdens de run, met behulp van de Powershift, 2x opschakelen en 2x terugschakelen. Dit is niet tandwiel geschakeld maar een planetair stelsel. Afgelopen seizoen bleek de Powershift niet goed te werken, achteraf bleek het geheel van binnen versleten te zijn. Voor 2006 komen er nieuwe voeringen, afdichtingen en zuigers in de Powershift. Ook de schakeldruk zal verhoogd worden in de Powershift. Daarnaast heeft Gerrit de banden (Michelin 650x65x38) verder gesneden voor betere grip en zijn de velgen met 10 cm verbreed. In deze configuratie wil Gerrit de tractor in Meijel op de baan zetten.

Arjan Duits - Lunteren
De eerste tractor waarmee Arjan op een Tractor Pulling baan verscheen was een Kirovets K700. Deze kon hij relatief goedkoop bemachtigen, maar toen hij thuis het erf op kwam rijden met dit gevaarte had hij toch wel wat uit te leggen. De Kirovets is dan ook niet lang gebleven. In die tijd had Arjan al veel contact met Jan-Hendrik Willigenburg, die toentertijd samen met Gert met een Fiat 850 reden in de 2,5 ton sportklasse (witte tractor zonder turbo). Toen die met een Fiat begonnen voor de 3,5 ton super-sport kocht Arjan de 850 van Jan-Hendrik. Inmiddels heeft Arjan er 2 seizoenen mee gereden in de 3,5 ton sport bij de NTTO. In 2004 nog met het uiterlijk van een Fiat 85-90; afgelopen seizoen met het model 850. In 2004 was de tractor niet echt succesvol, maar voor seizoen 2005 werden andere spruitstukken gemaakt, naar voorbeeld van anderen, waardoor menig podiumplaats werd behaald in 2005. Arjan had niet verwacht dat deze verandering zoveel extra kracht op zou leveren. De Fiat 850 is voorzien van een Bosch A-pomp met 10 mm plunjers en een Holset HX 50 turbo met wastegate. De Fiat is voorzien van een aangepaste versnellingsbak (door Brand-Jan v/d Dikkenberg), zodat er kleine verschillen zijn tussen de verschillende versnellingen. Voor 2006 zal de tractor weer een heel ander gezicht hebben. Zo heeft Arjan het hefdeksel weer gemonteerd, aangezien hij komend seizoen naast de NTTO ook bij de Hypropullers wil gaan rijden in de 3,5 ton hobby-sport. De rolkooi, die Arjan er afgelopen seizoen op had gezet, is inmiddels vervangen door een rolbeugel. Afgelopen seizoen is de nokkenas in de motor versleten. Voor komend seizoen worden er nokkenrollers gemonteerd om te proberen te voorkomen dat de nokkenas weer schade oploopt. Mogelijk zal er komend seizoen ook zonder wastegate op de turbo gereden gaan worden, waardoor met uitlaathuis maat 19 gereden kan worden, in plaats van de huidige 17. Om komend seizoen niet afhankelijk te zijn van vervoer heeft Arjan een vrachtwagen (DAF 1100) gekocht om zo de NTTO en Hypropuller wedstrijden zoveel als mogelijk te kunnen rijden. In de schuur wordt Arjan geholpen door onder andere Jan-Hendrik Willigenburg en Dirk Wolters en op de zijlijn wordt hij op iedere wedstrijd bijgestaan door vriendin Dilly.

Red Indian - Achterberg
Tja, als de International van Team Red Indian ergens op een wedstrijd opduikt, is er ook een groot aantal personen omheen te vinden. Naast de huidige sponsors (onder andere: van Brummelen spuiterij, G.J. Budding grond-, weg- en waterbouw, Hans Hendrikse machinehandel en Buitenhuis keukenmontage) wordt de tractor gefinancierd door een viertal personen, namelijk Kees van Daalen (rijder van de tractor), Jan van Gent (monteur), Evert van Daalen (2e monteur) en Jacob van Daalen (chauffeur vrachtwagen).
Kees van Daalen besloot een aantal jaren geleden een International 624 aan te schaffen, waarmee hij 2 jaar heeft meegereden in de 2,5 ton sportklasse bij de NTTO. De 3,3 liter motor was niet voorzien van een turbo. Voor seizoen 2005 hebben ze een motorblok van een International 745 gemonteerd, aangezien die kwa inhoud dichter bij de limiet kwam, namelijk 3,96 liter. Toen werd er nog steeds met een roterende brandstofpomp gereden met aangepaste plunjers en een Holset H2 turbo. De tractor is voorzien van een 2-plaats koppeling met gesinteerde voering.
Aangezien de regels voor 2006 verruimd zijn bij de NTTO in de sportklassen, hebben ze besloten om met een Bosch A-pomp te gaan rijden met 13 mm plunjers. Deze wordt optimaal klaargemaakt door Arjan v/d Kolk (Prostock Rednex). Ook zullen er andere spruitstukken gemonteerd gaan worden, die volledig ontworpen zijn door Jan van Gent. De vraag is dan of de huidige turbo het houdt, maar dat zien ze snel genoeg als ze de tractor bij Firma van Kesteren aan de testbank zetten en afstellen.
Bij het bezoek in de schuur bij Jan van Gent kwamen we nog een tractor tegen, namelijk de John Deere 2130 van Elbert van Laar, die met deze tractor in dezelfde klasse rijdt als de Red Indian. De motor van deze tractor is 3,88 liter en is nog steeds origineel. Voor komend seizoen zal er net zo'n brandstofpomp op de tractor komen als bij de Red Indian. Ook de spruitstukken zullen dezelfde opzet hebben en worden dan ook gemaakt door Jan van Gent. Afgelopen seizoen waren er met de brandstofpomp van de John Deere nogal wat problemen. Zo gaf de pomp in Achterberg veel teveel brandstof en werd er een vreemd tikkend geluid gehoord. Na opnieuw afstellen, bleek het in Erichem al beter te zijn, maar achteraf bleek de pomp de geest gegeven te hebben. Als straks de nieuwe pomp en spruitstukken gemonteerd zijn, zal ook de turbo wel aangepast moeten worden. Ook deze tractor wordt vooraf bij de testbank van Firma van Kesteren optimaal afgesteld.

Gebroeders Bruggeman - Broekland
Bruggeman in Broekland/Lemele is een dealer van John Deere tractoren, hakselaars, machines en werktuigen met zo'n 25 werknemers. Ook hebben ze stalinrichting, waarin 5 mensen werkzaam zijn. Tegenwoordig wordt er veel verkocht aan Agrariers en Loonbedrijven en gaan er voornamelijk 4 cilinder John Deere's uit van tussen de 90 en 125 PK. Daarna komen voor de grotere bedrijven de 6 cilinder tractoren tot 240 PK. De vader van Bjorn en Roy runt het bedrijf alleen. Bjorn is werkzaam als monteur in het bedrijf. Roy loopt op dit moment stage bij New Holland dealer Twentrac in Holten. De vader van Bjorn en Roy reed vroeger al mee in de trekkerslep met een "standaard" John Deere 2130 op lokale wedstrijden en daar ligt dan ook de directe link met de sport. Bjorn begon met een John Deere 2750 in de 3,8 ton bij de slep, die hij kocht van Appie Nijland en Henkjan Nekkers. Dat was een 4 cilinder met een inhoud van 3,9 liter. De tractor was voorzien van een Bosch A-pomp. Het type 2750 is een type wat niet in Nederland voorkomt, het was een samenvoeging van de 30 en 40 series van John Deere. Als Bjorn met deze tractor op de baan kwam, was het nog altijd "de trekker van…" en daarom wilden ze zelf iets gaan opbouwen. De John Deere 2750 werd naar Nunspeet verkocht, maar wel eerst voorzien van een andere Bosch A-pomp. De nieuwe tractor werd weer een 4 cilinder. De voornamelijkste reden hiervoor is dat er op het bedrijf veel tweedehands onderdelen van 4 cilinders aanwezig zijn. De motor die gebruikt werd is een motor die geleverd wordt in een John Deere 6410 en heeft een inhoud van 4,5 liter, maar deze komt uit een aggregaat. Via Wim Jansen (prostock Mannheim Magic) konden ze aan een nieuw model motorkap komen. Afgelopen seizoen werd er gereden met een Holset H1E turbo met wastegate en een interkoeler met koperen buisjes. De Bosch A-pomp kwam van de oude John Deere 2750. De versnellingsbak en de achterbrug zijn nog origineel. De 2-plaats koppeling hebben ze verzwaard.
In 2006 zal de tractor voorzien worden van een 6-cilinder P-pomp met 13 mm plunjers die gemaakt wordt door Arjan v/d Kolk (Prostock Rednex). Ook komt er een andere interkoeler op basis van aluminium. Deze hebben ze zelf gelast met apparatuur van een naastgelegen bedrijf, alleen waren ze zich niet bewust van het gebruik van een speciaal hiervoor bestemde laskap; ofwel: een paar dagen last van je ogen. Voorin de tractor hebben ze een originele John Deere 4020 brandstoftank gedaan om het water in te doen voor de interkoeler. Het water wordt rondgepompt door een zelfgemaakte waterpomp van een inlaat van een turbo. Er komt ook een andere cilinderkop op, namelijk eentje met 4 kleppen per cilinder. Door dit alles zal er ook een andere turbo op de tractor komen, namelijk een Holset HX 50. Op dit moment staan er nog 2 uitlaten op de motorkap, maar komend seizoen zal dat in verband met ruimte onder de motorkap er nog slechts 1 zijn.
Tot nu toe heeft alleen Bjorn nog maar op de John Deere 6420 gereden, maar komend seizoen zal ook Roy er aan moeten geloven. Bjorn zal op de zaterdagen mogelijk veel voor het bedrijf bezig moeten zijn, waardoor Roy zonder hem naar de wedstrijden zal moeten. Op wedstrijden in de regio zal dan met een trekker met dieplader naar de wedstrijd gereden worden, waar de tractor van Bert Bonsing dan ook op mee kan. De gebroeders Bruggeman en Bonsing betekenen ook nogal wat voor elkaar. Bruggeman heeft de John Deere van Bonsing voorzien van een fris kleurtje en andersom zorgt Bonsing weer voor draaiwerk voor Bruggeman. Bjorn en Roy hopen op 17 april met hun tractor op de baan te staan in Marle.

Orange Factory - Twello
De personen achter het team Orange Factory zijn Ronald Kraayenzang en Oscar Swartjes. Ooit begon Oscar met een Ford Major in de standaardklasse. In 1999 kocht Oscar een Fiat 1300 voor in de standaardklasse omdat het een relatief lichte tractor is met veel motorinhoud. Na jaren in de standaardklasse gereden te hebben was Oscar toe aan een nieuwe uitdaging. In 2004 kocht hij een Fiat 850 achterbrug bij van Willigenburg uit Lunteren, die hij samen met Ronald opbouwde voor de 3,8 ton bij de slep; toentertijd dus een 6 cilinder Fiat Winner F110 zonder turbo. Voor 2005 besloten ze om de tractor om te gaan bouwen voor de 4,5 ton super-sportklasse bij de NTTO en er een Fiat F140 van te maken. In 2005 hebben ze voor het eerst in die hoedanigheid gereden op de wedstrijd in Diepenveen, waarvoor de motor nog grotendeels origineel is gebleven op andere zuigers en bussen na. Het is lastig om de motorinhoud van 8,1 liter te vergroten tot het toegestane 9 liter, omdat er geen ruimte is voor een grotere boring. Op de tractor zit een Bosch P-pomp met 14 mm plunjers (Martin van Echtelt) en een Holset H3B turbo. De interkoeler hebben ze zelf gemaakt op basis van een originele interkoeler. Ook de spruitstukken hebben ze zelf gemaakt, evenals het inbouwen van een 14 inch DAF koppeling met tussenplaten. De uitsparingen in de zuigers hebben ze ook zelf uitgefreesd om de compressieverhouding te verlagen. Om de tractor licht te houden hebben ze gebruik gemaakt van de achterbrug van een Fiat 850. Afgelopen seizoen waren er wel enkele schades, zoals een kapotte turbo, een getorste koppelingsas en een kapotte kroon en pionwiel. Voor het seizoen 2006 komen er grotere kleppen in de cilinderkop, worden er andere remmen gemonteerd; schijfremmen en zal het differentieel op naaldlagers gezet worden. De turbo wordt vervangen voor een Holset HX 60 en de interkoeler wordt aangepast. Het was nog de bedoeling om de versnellingsbak aan te laten passen voor meer wielspin, maar aangezien dat teveel tijd zou gaan kosten, hebben ze besloten om dat uit te stellen tot 2007. Ze hebben de tractor niet ingeschreven voor de competitie bij de NTTO in de 4,5 ton super-sport omdat ze heel erg afhankelijk zijn van het beschikbare vervoer. Vandaar dat ze voornamelijk op de regionale wedstrijden zullen gaan rijden.