Tractorpulling.nl wintertoer

Team Schimmel
Afgelopen seizoen stond daar ineens die John Deere 7710 op de baan in de 5,5 ton super-sportklasse, die zich nu ook Nederlands Kampioen mag noemen in deze klasse. Het team kwam tot 2002 met een Deutz 13006 uit in de 4,5 ton sportklasse; een tractor die nu in het bezit is van Dick Schokkin. Daarna werd begonnen met de bouw van de John Deere. De namen van de personen in dit team uit Overberg zijn: Jurrien van de Geer, Gerrit Folmer, Maarten Imminkhuizen, Anton van Rijswijk, Steven van de Steeg, Harmen Hardeman, Henk Drost en natuurlijk Albert Schimmel.
De John Deere heeft afgelopen seizoen met een 10,1 liter motor gereden, maar omdat ze willen overstappen naar de 4,5 ton super-sportklasse waar de limiet 9 liter is, hebben ze besloten om een 8,7 liter motor in de tractor te leggen. Om te kijken wat de verschillen met het afgelopen seizoen zijn, zullen ze motorisch verder geen wijzigingen aanbrengen. Ook de intercooler, turbo, brandstofpomp, etc blijven hetzelfde. De enige grote taak die ze hebben is: het gewicht terugbrengen. De tractor woog op de laatste wedstrijd van 2004, zonder ballastgewichten, 4800 kg. Inmiddels hebben ze al veel gewicht weggehaald door de trompetten van de achterbrug af te draaien, een ander chassis, een ander carterpan en een lichtere vooras te monteren. Mochten ze dan nog niet onder de 4500 kg komen dan wordt overwogen om met aluminium velgen te gaan rijden. Vrijwel alles aan de John Deere is door de teamleden gemaakt, zoals de koppeling de intercooler en de versnellingsbak. Ook de P-pomp (type 7000) is door henzelf onder handen genomen; er zitten 17 mm plunjers in. De John Deere gaat in 2005 ook met een naam rijden, namelijk "Secret of the valley". In Wekerom hopen ze de John Deere met de Michelin 710-75-38-banden op de baan te hebben staan en als het meezit al in Meijel.
Niet ver van de werkplaats bij Albert Schimmel vinden we een Zetor, die we komend seizoen kunnen verwachten in de 3,5 ton sportklasse. Harmen Hardeman is degene die met hulp van Henk Drost grotendeels verantwoordelijk is voor deze tractor. De 4 cilinder reed vorig jaar nog mee in de 4,5 ton standaardklasse en werd daarin tweede op het Nederlands Kampioenschap. De Zetor zal ongeveer in de configuratie van 2004 op de baan verschijnen. De motor zal wel vergroot worden naar 5,5 liter waarvoor de boring zal worden aangepast van 110 naar 120,64 mm. Daarnaast worden de Michelin 650-65-38 banden nog gesneden en misschien worden er nog 12 mm plunjers in de originele brandstofpomp geplaatst. Harmen heeft veel contact met Evert-Jan van de Wekken, gezien zijn ervaring met oosterse merken.


Robert Cornelissen en Ramon Aldenhoven
Robert en Ramon uit Sambeek en Nijmegen vormen voor 2005 een nieuw team en willen gaan rijden in de 3,5 ton super-sportklasse bij de NTTO met een New Holland TM 190. Robert en Ramon hebben destijds veel betekend voor de New Holland waar Eddy van den Berg nu samen met Marc Ermens mee rijdt. Robert en Ramon hebben dus veel ervaring en weten waar ze aan beginnen. Op dit moment zijn ze eerst bezig om het vervoer naar de wedstrijden in orde te maken, daarna zullen ze verder gaan met de tractor. Als ze ingeloot waren voor de NTTO-Competitie dan hadden ze uiteraard eerst de tractor afgemaakt. Als basis nemen de mannen een Ford Powerstar motor van 7,5 liter, waarbij de boring verkleind zal worden van 112 naar 108 mm door dikkere bussen te monteren. De kleppen en de nokkenas blijven origineel. Er komt een Bosch P-pomp op de tractor te staan met 13 of 14 mm plunjers; daar moet nog nader overleg over gepleegd worden. Verder zijn de versnellingsbak en de achterbrug afkomstig van een Ford 7700, waarbij ze een snellere pion kroonwiel monteren. De dual-power laten Robert en Ramon erin zitten; die willen ze als versnelling gaan gebruiken. Voor de intercooler en de koppeling hebben ze nog niet voldoende nagedacht. Voor een betere bouw zullen ze wel gebruik maken van een subframe. Robert en Ramon verwachten halverwege het seizoen (eind juli) met de tractor op de baan te verschijnen onder de naam "Fair Power".


The Golden Demonstrator
De broers Steffan en Tim Hissink uit Oeken zijn de jongens achter deze tractor. Steffan en Tim reden tot 2000 mee met een 3 cilinder Eicher met een 6 cilinder brandstofpomp bij de trekkerslep. Tim werkt bij Hissink mechanisatie (o.a. dealer van Fendt en Valtra) voor het afleveren van materialen en als monteur in de werkplaats. Steffan is onderhoudsmonteur bij een golfkartonbedrijf. Het pulling-virus was niet uit hun lichaam te krijgen, want in september 2003 besloten ze om weer een tractor op te gaan bouwen. Aangezien ze thuis ook Valtra dealer zijn, werd eerst overwogen om een Valtra op te bouwen, maar vanwege de hoge kosten werd hier toch van afgezien. Er werd toen gedacht om de Oliver van Wilfred Morrenhof te kopen, maar ze zagen ook niet zoveel kansen voor een V8 in onze sport. John Deere kon het niet worden, vanwege een grote concurrent bij hun in de buurt. Beiden zijn helemaal weg van Amerikaanse tractoren, daardoor kwam de International Farmall 1456 om de hoek kijken, die ze in eerste instantie op wilde bouwen om geen Tractor Pulling mee te doen. Maar toen ze er eenmaal mee bezig waren werd besloten om de tractor te gaan opbouwen om mee te doen in de 4,5 ton super-sportklasse en dan in de speciale uitvoering, namelijk de Golden Demonstrator. International gebruikte deze goudgeschilderde tractor in hun "Gouden Demo" programma in 1970 om de aandacht te vestigen op deze tractorlijn. De motor van de tractor is nu vegroot van 7,6 liter (origineel) naar 8,85 liter door de boring te vergroten van 109 naar 118 mm. Daardoor moesten er andere zuigers (DAF) in de motor geplaatst worden. Veel onderdelen en technieken in de tractor zijn afkomstig van Rob van de Waal (Maximum Risk). De brandstofpomp is een P-pomp, waar Martin van Echtelt 13 mm plunjers in heeft gezet. De versnellingsbak is nog origineel. Een leuk detail aan de tractor is dat er een doorkijk is gemaakt om de smering in de achterbrug in de gaten te houden. Van achter de tractor kun je dit bekijken en dan zul je er een (speelgoed)eendje in zien zwemmen. Dat eendje kregen de broers van hun nichtje voor op de tractor, tja en eendjes horen nu eenmaal zwemmen, dachtten Tim en Steffan. In Lochem 2004 hebben we de tractor voor het eerst voor de sleepwagen zien staan (toen nog niet helemaal gespoten), maar daar ging het al direct mis; er was een kapotte verstuiver. In Tonden 2004 ging het motorisch gezien weer mis, waarna er nieuwe bussen en andere ringen geplaatst zijn. Tim en Steffan zijn nu druk bezig met de afwerking van de tractor, zodat ze in Meijel op de baan kunnen verschijnen. Belangrijke zaken daarbij zijn de intercooler, het snijden van de Michelin banden (650-65-42) en last but not least: de gouden beplating.


Roel Janssen
Roel (Ysselsteyn) rijdt met een Belarus 952 mee in de 3,5 ton sportklasse bij de NTTO, alwaar hij in 1997 en 1999 Nederlands Kampioen wist te worden. De Belarus wordt deze winter voorzien van een andere motor, waarbij Roel ervoor gekozen heeft om de slag te gaan vergroten van 125 (origineel) naar 132 mm. De nieuwe motor zal dan precies aan de 5,5 liter komen, maar daarvoor moet wel veel veranderd worden, zoals de krukas, die speciaal gemaakt wordt voor Roel. Er komen andere bussen en andere zuigers in de motor. Ook de nokkenas in de motor wordt aangepast. Met dit alles verwacht Roel dat de turbo ook aangepast moet worden. Roel gaat proberen met een groter compressorwiel in de turbo (65, was 63) te rijden. De turbo die op de Belarus staat is een Holset HX-50 met een 19-huis. De brandstofpomp is een Russische Belarus-pomp met 13 mm plunjers erin en Bosch perskleppen. Deze winter zal Roel tevens de hefinrichting weer op de Belarus monteren, om op die manier mee te kunnen rijden in de 3,5 ton Hobby-Sportklasse bij Basrijs. Aldaar wil hij op enkele wedstrijden laten zien dat hij niet bang is voor Fiat tractoren. In Meijel wil Roel al rijden met de nieuwe motor in de Belarus. De oude motor gaat naar OJ Marinus uit Zevenhuizen (Gr) voor in zijn Belarus.


Marcel Arendsen
Marcel uit Oeken kennen we van zijn International 1486 met de 12 cilinder P-pomp met 12 mm plunjers die afgelopen seizoen uitkwam in de 4,5 ton super-sport bij de NTTO en bij de trekkerslep in de 4 en 5 ton "opgevoerd". We hebben de tractor niet echt veel gezien in 2004, omdat Marcel de Inter eigenlijk eerst wilde voorzien van een vers laagje verf, maar het te druk had met de bouw van een schuur. Tegen het einde van het seizoen heeft Marcel de tractor toch maar weer ongespoten te voorschijn gehaald. Het is nu de bedoeling om de tractor in de lak te hebben op de wedstrijd in Wekerom. De kleur staat nog niet helemaal vast, maar de kans is groot dat de beplating grijs wordt. Op dit moment is Marcel druk bezig om het spruitstuk aan te passen; op de Inter stond namelijk nog altijd de originele. Daarnaast zal er een andere intercooler gemonteerd gaan worden. Marcel heeft op de wedstrijd in Arnhem (Gelredome) goed gekeken naar de Deense Pro-Stock "John Deere" en het systeem koeler wat daarin gebruikt wordt wil Marcel nagemaakt hebben. Kees Wajer (White Crow) is degene die de koeler maakt voor Marcel. Door deze aanpassingen gaat Marcel proberen om met een andere turbo te rijden. De Holset HX 60 ligt al klaar, vorig jaar reed hij nog met een HX 50. De versnellingsbak is nog steeds origineel. Mocht het nodig zijn dan wordt die voor 2006 aangepast met hogere versnellingen. Natuurlijk moet ik niet vergeten te melden dan Marcel ook twee helpers heeft, namelijk Gerben Hemmink en sindskort Rudy Schouten. We kunnen de tractor waarschijnlijk in Meijel weer op de baan verwachten.


Teunis van den Brink
Wie kent de fraaie rood-gele Valtra uit Kootwijkerbroek niet. De tractor die uitkomt in de 4,5 ton super-sportklasse bij de NTTO en op dit moment helemaal uit elkaar ligt. De motor ligt bij Brandjan van den Dikkenberg om van 8,4 liter (origineel) naar 9 liter inhoud gemaakt te worden. De versnellingsbak ligt bij Andre Donkersteeg (broer van Henk) om twee hogere versnellingen erbij te maken. De hoogste ligt nu rond de 45 km/uur en er komen er twee bij van rond de 52 en 58 km/uur. Dit zijn de enige aanpassingen aan de tractor voor het seizoen 2005. In 2004 waren er al schijfremmen gemonteerd in plaats van natte remmen. De Valtra is opgebouwd met een P-pomp met 13 mm plunjers van Brandjan van den Dikkenberg. Voor de intercooler zijn twee Scania koelers tot 1 gemaakt. Naast Teunis zijn Marc van Laar en Dennis van de Kraats twee personen die veel uren in de Valtra hebben zitten. Vanaf Wekerom (misschien Meijel) kunnen we de Valtra, met als hoofdsponsor A. Theunissen, weer op de baan verwachten.


Wellner Fruit
Dit team uit Meteren (onder Geldermalsen) is helemaal nieuw binnen onze sport. Nog nooit stond iemand uit dit team met een tractor voor de sleepwagen. Het fruitbedrijf Wellner Fruit is de grote "steun" achter de te bouwen tractor, waarvan Jan-Willem Wellner de eigenaar is. Wellner Fruit is een internationale fruithandel, waarbij zo'n 90% van het werk in de peren is. Zelf hebben ze zo'n 30 hectare aan appels en peren. De neef van Jan-Willem, Theo Pellegrom, werkt als onderhoudsmonteur bij het fruitbedrijf en is ook de voorname monteur van de tractor. Dan zijn er nog een stel sleutelaars: Wilco Pellegrom (jongere broer van Theo), Mark van de Burg, Gerard Hol en Johan Knopper.
Van hen is Theo Pellegrom degene die het meeste gezien heeft aan Tractor Pulling, want hij bezocht menig A-divisie wedstrijd. Naar de nabije NTTO-wedstrijd in Erichem ging Jan-Willem met Theo mee om te kijken en daar is besloten om ook met een tractor op de baan te gaan komen. In eerste instantie wordt een John Deere opgebouwd voor de 3,5 ton super-sportklasse, maar de intentie is om binnen 1 of 2 jaar door te groeien naar de pro-stock klasse. De tractor wordt dus eigenlijk al helemaal opgebouwd als ware het een pro-stock tractor, met als enige verschil dat er straks aan de limieten van de 3,5 ton super-sport wordt voldaan. Er wordt pas overgestapt naar de pro-stock klasse zodra er voldoende rijderservaring is opgebouwd en de mannen de tijd rijp vinden. Als nieuwelingen binnen de sport wordt veel contact gezocht met bestaande pulling-teams. De meeste steun, hulp en adviezen voor de tractor krijgen ze van Jan Burggraaf, die we natuurlijk kennen van de "New Generation" uit de pro-stock klasse. Het motorblok van de John Deere ligt momenteel in Dronten (post & dros) voor het nodige extra vermogen. De boring wordt vergroot van 108 naar 110 mm om zo kort aan de inhoud van 7 liter te komen (de limiet voor de klasse). Ook de koppeling wordt daar gemaakt; een 4-plaats crower koppeling, inclusief bellhousing. Peter Moerman (Jolly Jumper) is de man die de versnellingsbak maakt; er zullen 3 versnellingen in komen die zo rond de 50 km/uur liggen. De banden (30,5x32 BF Goodrich) en het spruitstuk komen bij Jan Burggraaff vandaan. Er zal een Bosch P-pomp op de tractor komen, die gekieteld zal worden door Martin van Echtelt (Silver Bullet). De rolkooi en het frame voor de tractor heeft het team zelf ontworpen. Voor de intercooler zullen ze een blok van een koelcel gaan gebruiken, lucht op lucht, en dan vernevelen met water. Aangezien het gehele fruitbedrijf een week na het bezoek is afgebrand, waaronder het gedeelte waar de tractor stond, zal de tractor dit seizoen (waarschijnlijk) niet op de baan verschijnen. Eerst zal het fruitbedrijf weer moeten gaan draaien en daarna zal de tractor de nodige aandacht krijgen. Of de tractor dan eerst nog in de super-sportklasse komt of direct in de pro-stock klasse is de vraag.